در باب آشنایی با اشکال تزریقی داروها مهم ترین نکته شاید این است که
– بسیاری از افراد، آمپول های تزریقی را به دلیل راحتی در استفاده، نداشتن مشکلاتی مانند حمل قرص و کپسول و قید و بند ساعت مصرف آن دوست دارند
– سرعت بالای ورود به بدن و اثر بخشی سریع اولیه، بارزترین ویژگی اشکال تزریقی داروها است

     آمپول ها ظرف یا کپسول شیشه ای بی منفذی هستند که جهت نگهداری داروهای استریل تزریقی با حلال آبی یا روغنی به کار می روند. یک بار مصرف هستند و زمانی که آمپول باز می شود باید مصرف شوند و نمی توان آنها را برای استفاده مجدد نگهداری نمود.
     آمپول ها ممکن است به صورت وریدی ( IV )، عضلانی ( IM )، موضعی زیرجلدی ( SC ) یا داخل مفصلی ( SCF ) تزریق شوند. از نظر کاربردی ممکن است به منظورهای مختلف از جمله تجویز تقویتی، شل کننده عضلات، آنتی بیوتیک یا بوتاکس و …مصرف شوند.

ویال ها ظروفی برای نگهداری برخی اشکال دارویی تزریقی هستند و به علت پوشش قابل ارتجاع درب آنها، می توان محتوای دارویی را در چند مرحله استفاده کرد. مثل ویال لیدوکائین ( Lidocaine )

     سرم ها ( Serum )
سرم ها دو شکل کلی دارند ۱- تزریقی ۲- موضعی
مواد دارویی موجود در سرم ها بسیار متفاوت است و هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. ممکن است دارای ترکیبات آمینو اسید ( Amino Acid )، کربوهیدرات ( Carbohydrate ) و الکترولیت ( Electrolyte ) باشند. سرم های تزریقی برای رساندن آب و مواد دارویی از طریق داخل وریدی به خون استفاده می شوند.
     انواع سرم های تزریقی:
۱) با محتوای الکترولیت:
    شامل انواع هایپرتونیک ( Hypertonic ) هایپوتونیک ( Hypotonic ) ایزوتونیک ( Isotonic )
۲) با محتوای پروتئین و چربی 
    مانند سرم های موضعی که نسبت به سرم های تزریقی غلظت بیشتری دارند. از جمله انواع:

  • سرم مو
  • سرم ضد لک پوست
  • سرم مرطوب کننده
  • سرم تقویت کننده