واکسن های کرونا        در این یادداشت تلاش شده که انواع واکسن های کووید 19 یا کرونا در یک نگاه بررسی شود
آشنائی با مهم ترین واکسن های کرونای موجود در جهان
       
قبل از معرفی اجمالی مهم ترین واکسن های مطرح در جهان، بیان این نکته مهم است که بدانیم بیشتر واکسن های تولید شده در دنیا اصولا بر پایه چهار روش اصلی عمل می کنند:

  •  بر پایه تهیه ویروس کامل ( ویروس غیرفعال شده یا ضعیف شده )
  •  بر پایه ناقل ویروسی قابل تکثیر
  •  بر پایه مشتقات اسید نوکلوئیک ( DNA و RNA )
  •  بر پایه سنتز هسته پروتئینی و ذرات شبه ویروسی 
             هموطن گرامی!  اخبار موثق در باره واکسن های کووید 19 ( COVID-19 Vaccine ) را فقط از طریق سازمان نظام پزشکی کشور دنبال نمائید

       واکسن‌ کووید فایزر ( Pfizer ) بیو – اِن – ‌تک ( Bio – N – Tech ) اولین واکسنی است که با تکنولوژی RNA خبررسان یا MRNA ساخته شده‌اند. در حال حاضر این واکسن‌ها در کشورهای آمریکا و بریتانیا به صورت همگانی در حال تزریق هستند. در پلت فرم ( MRNA ) در واقع زنجیر RNA خبر رسان ویروس، شبیه ‌سازی شده و با تزریق، وارد سلول انسان می‌شود.
       با تولید پادتن توسط سیستم ایمنی، بدن در برابر ویروس ایمن می‌شود. به عبارت دیگر سیستم ایمنی بدن با شناخت پروتئین شاخی ‌شکل ویروس، پادتن‌های لازم را برای مقابله با کووید کرونا در بدن می‌سازد. برخلاف روش‌های سنتی تولید واکسن، در روش MRNA احتمال دست کاری ژن و سرطانی‌ شدن سلول‌ ها وجود ندارد.
       واکسن کووید فایزر بیو – اِن – ‌تک محصول همکاری دو شرکت آمریکائی فایزر و شرکت آلمانی بیو – اِن ‌- تک و تنها واکسنی است که تاکنون توانسته است مجوز رسمی سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) را اخذ کند.
       بر اساس اطلاعات سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) میزان اثر بخشی واکسن کووید 19 کرونای فایزر در گروه سنی ۶۵ سال به بالا بسیار نتیجه ‌بخش بوده و در برابر نوع جهش یافته کووید نیز نتایج خوبی داشته است. همچنین میزان عوارض واکسن کووید فایزر کمتر و خفیف‌تر از دیگر واکسن ها بوده است. بر اساس گفته‌های شرکت فایزر، این واکسن تا ۹۵ درصد می‌تواند احتمال ابتلا به کووید – ۱۹ را کاهش دهد. 
        واکسن کووید فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری و منتقل شود؛ به همین دلیل به یخچال ‌های خاصی برای حمل آن نیاز است. موضوع حمل، تهیه این واکسن را برای برخی کشورها مشکل کرده است ولی تاکنون به ‌طور گسترده در آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا استفاده شده است. تزریق این واکسن باید در دو نوبت با فاصله زمانی ۲۱ روز انجام شود.

       واکسن کووید 19 مدرنا ( Moderna ) مانند واکسن فایزر به وسیله فناوری ( MRNA ) ساخته شده است. بر اساس گفته‌های شرکت مدرنا، این کمپانی آزمایش‌های انسانی واکسن را روی سی هزار نفر امتحان کرده است و تاکنون ۹۴ درصد اثر بخشی داشته است.
       این واکسن باید در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌ گراد نگهداری و در دو نوبت با فاصله زمانی 28 روز تزریق شود. مجوز اضطراری استفاده از واکسن مدرنا از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) صادر شده است.
       نتایج تزریق همگانی در آمریکا و بریتانیا نشان می‌دهد که میزان اثربخشی واکسن کووید مدرنا در افراد ۱۸ تا ۶۵ سال بیشتر از واکسن فایزر است؛ در حالی که واکسن مدرنا برای افراد بالای ۶۵ سال تنها ۸۶ درصد موثر بوده است. همچنین واکسن مدرنا در برابر جهش‌های بریتانیائی و آفریقای جنوبی کووید- ۱۹ نیز ایمن بوده و عارضه جانبی جدی برای آن مشاهده نشده است.
       بر اساس گزارش‌های سازمان غذا و داروی آمریکا، میزان عوارض واکسن فایزر کمتر و خفیف‌تر از دیگر واکسن‌ها بوده؛ در حالی که در تزریق واکسن مدرنا عوارض خفیفی مانند درد ماهیچه و مفصل، سردرد، تب و خستگی دیده شده است.
        لازم به یاد آوری است که بعد از تزریق واکسن های کووید، در نتیجه تحریک شدن سیستم ایمنی بدن، معمولا این عوارض برای تمامی واکسن‌ها دیده می ‌شود و ممکن است تا چند روز هم ادامه داشته باشد.

        واکسن روسی اسپوتنیک وی ( Sputnik-V ) اولین واکسن کووید 19 کرونا از کشور روسیه و اولین واکسنی است که با ۹۲ درصد مقابله در برابر ویروس کووید-۱۹ در جهان تولید شده است. در این واکسن، ویروس کرونا به همراه دو نوع آدنو ویروس ( ویروس سرما خوردگی دستکاری ‌شده ) وجود دارد.
        این واکسن بعد از ورود به بدن، پروتئین شاخی ‌شکل ویروس را در سلول‌ها کپی می‌کند تا سیستم ایمنی بدن، پادتن‌ مبارزه با ویروس را بسازد.

        واکسن کواکسین ( Covaxin ) کووید 19 ساخت شرکت هندی بهارات‌ بیوتک ( Bharat Biotech ) است و برای مقابله با کووید – ۱۹ با همکاری شورای تحقیقات پزشکی هند ( ICMR ) و موسسه ملی ویروس شناسی این کشور( NIV ) ساخته شده است.
        واکسن کواکسین بر اساس نوع غیر فعال ویروس کرونا ( Inactived ) ساخته شده است. در این نوع واکسن ها از ویروس ضعیف شده یا غیرفعال شده استفاده می‌شود. بسیاری از واکسن‌ها برای سایر بیماری ها که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند از این نوع هستند.
        پژوهشگران هندی برای توسعه کواکسین، ویروس غیر فعال SARS-Cov-۲ را در آزمایشگاه ICMR ایزوله کردند. این واکسن اوایل سال 2021 میلادی در هند تائید شد و تزریق آن به مردم شروع شده است. این واکسن کووید کارآئی بالایی دارد و اثر جانبی منفی و مخربی ندارد.
         داده‌های این واکسن توسط سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو در هند و هیات مشاوران حوزه واکسن و بیماریهای عفونی مورد ارزیابی قرار گرفت. در تاریخ ۲۶ ژانویه ( ۷ بهمن ماه 1399 ) محققان کمپانی بهارات گزارش دادند که آنتی بادی‌های این واکسن بومی هند می‌توانند بر روی ویروس جهش یافته کرونا که اولین بار در انگلیس شناخته شد نیز تأثیر بگذارند.
         گفته شده که این واکسن در مقابل تمامی انواع جهش یافته ویروس مقاوم است و این مساله مهم ترین برگ برنده واکسن بهارات است. این واکسن، هم باعث افزایش آنتی بادی‌های بدن می‌شود و هم شمار سلول‌های T را افزایش می‌دهد.

واکسن ‌های کوواکس ( COVAX )
        با توجه به قوانین سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) همه واکسن ها در کشورهای تولید کننده باید تائیدیه و مجوزهای لازم برای تزریق عمومی را از آن سازمان دریافت کنند. دریافت این مجوزها وابسته به نتایج بالینی آنها است. صدور تائیدیه نهایی واکسن‌ها برعهده سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) است.
        برای دسترسی عادلانه و همگانی به واکسن کووید 19 یا طرح کوواکس ( COVAX ) برنامه‌هائی از طرف سازمان جهانی بهداشت با کمک سایر سازمان‌های جهانی مرتبط با واکسن، پیشگیری و همه ‌گیری، تنظیم شده تا تمام مردم جهان بتوانند به شکلی عادلانه به واکسن دسترسی داشته باشند.
        تقسیم واکسن کووید کرونا به طرحی دقیق نیاز دارد. پاندمی کرونا زندگی را در کل جهان مختل کرده و تا فروردین جاری ( سال 1400 )  بیش از دو میلیون نفر را به کام مرگ فرو برده است. تاکنون کشورهای ثروتمندتر، بسیار بیشتر از کشورهای فقیر واکسن کرونا خریده‌اند. برنامه تقسیم عادلانه واکسن کرونا در جهان ( کوواکس ) امیدوار است که در کمتر از یک سال، بیش از دو میلیارد دوز واکسن به مردم ۱۹۰ کشور جهان تحویل دهد.
        کوواکس به ‌ویژه می‌ خواهد اطمینان حاصل کند که ۹۲ کشور فقیرتر، هم‌زمان با ۹۸ کشور ثروتمندتر دنیا به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد. این طرح از سوی سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) هدایت و رهبری می‌شود. همچنین دو سازمان بزرگ بین‌المللی دیگر نیز در آن همکاری دارند؛ Gavi ( اتحادیه جهانی واکسن ) و Cepi ( ائتلاف برای نوآوری در زمینه آمادگی برای اپیدمی‌ها )
                              کشورهای کم ‌درآمدی که به احتمال زیاد اولین واکسن‌های کووید 19 را دریافت می‌کنند عبارتند از افغانستان، هائیتی، کنگو، اتیوپی و سومالی.

        مکمل های ارزشمند فوراور بر پایه ژل آلوئه ورا و فرآورده های زنبور عسل در دوران همه گیری کرونا ویروس، در غیاب واکسن های کووید 19 در افزایش توان دفاعی و ایمنی بدن خوش درخشیدند. مصرف این مکمل های اثربخش به همه شهروندان به ویژه گروه های پر خطر توصیه می شود
مکمل ایموبلند فوراور // مکمل سوپر امگای فوراور // مکمل ابسوربنت سی فوراور // مکمل ژل نکتار فوراور // مکمل رویال ژل فوراور // مکمل نیچر مین فوراور // مکمل پامستین پاور فوراور
        برای دریافت اطلاعات و استفاده آسان از طرح تخفیف های ویژه و نیز طرح درآمدزائی این مجموعه تماس بگیرید
کاربر گرامی
         هشدار!! پیشینه درخشان و نتایج بسیار مثبت حاصل از مصرف مکمل های غذایی و فرآورده های آرایشی و زیبائی فوراور و نیز توصیه های خیرخواهانه دوستان برای مصرف آن ها، نمی تواند دلیل منطقی برای مصرف بی رویه مکمل های یاد شده، بدون مشورت با پزشکان و داروسازان باشد. پرسش گر باشید و از ما مشاوره رایگان بگیرید.