اهمیت تعادل میان اسیدهای چرب امگا 3 و 6 و 9 در بدن انسان

تعادل امگاها        تعادل میان اسیدهای چرب امگا 3-6-9 ( Fatty acids ) در بدن جهت انجام اعمال حیاتی بسیار مهم است. در گذشته ای نه چندان دور، رژیم های غذائی عموم مردم، دارای نسبت یک به یک بین انواع اسیدهای چرب امگا بوده اند. این میزان معمولا تا نسبت ۱ به ۴ بین امگاهای ۳ و ۶ نوسان داشته است.
        در نیم قرن اخیر متاسفانه بسیاری از رژیم های غذائی ناسالم ( حاوی مقداری زیاد از امگا-۶ ) شامل: غذاهای سرخ شده، روغن های گیاهی، کره های مصنوعی، چربی های حیوانی و غذاهای فرآوری شده متنوع، نسبت تعادل یاد شده را بر هم زده اند. درباره مکمل Arctic-sea خوراکی کمپانی فوراور، مملو از اسیدهای چرب امگا 3 و 9 بیشتر بدانید
        نبودن ماهی ها و آبزیان و غذاهای حاوی امگا-۳ در سفره غذائی بشر مشکل را دوچندان کرده است، به طوری که گاهی نسبت بین اسیدهای چرب امگا را در سفره غذائی به نسبت ناموزون ۱ به ۳۰ رسانده است. بهترین راه بازگرداندن تعادل میان اسیدهای چرب امگا، شکلی از رژیم غذائی است که در آن میزان مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-9 افزایش و میزان اسید چرب امگا-۶ کاهش داده شود
         رژیم غذائی فعلی عموم جوامع امروز، حاوی مقادیر بالای امگا-6 و ناشی از مصرف غذاهائی است که با روغن های مایع مثل روغن آفتابگردان تهیه می شوند. در حالی که اسیدهای چرب امگا-3 بیشتر در گوشت ماهی های آب سرد اقیانوس ها، مثل ماهی تن، قزل آلا و البته در گردو دیده می شوند.
         متاسفانه در بین عموم مردم، مصرف غذاهای دارای اسید چرب امگا-3 کمتر از مورد انتظار است. این نبود تعادل می تواند در افزایش شیوع بیماری های قلبی، التهاب مفاصل و سایر بیماری های التهابی موثر باشد.
         از طرف دیگر میزان مصرف روغن های حاوی امگا-6 در بین عموم مردم بیشتر از مورد انتظار است، درحالی که مصرف منابع دارای اسیدهای چرب مفید امگا-3 مثل لوبیاها، دانه کتان و گردو بسیار کمتر از حد مورد انتظار است. 
         ثابت شده است که
مصرف هر کدام از اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 به تنهایی نه تنها مفید نیست، بلکه مشکلات مختلفی را برای بدن ایجاد می کند. لزوم مصرف متعادل هر دو نوع امگا به این خاطر است که این دو اسید چرب، بر سر اتصال به آنزیم ها در بدن با هم رقابت می کنند. مثلا اسیدهای چرب امگا-6 و امگا-9 از انسداد عروق و رسوب چربی در رگ های قلب جلوگیری می کنند در حالی که امگاهای 3 و 9 حاوی مواد مفیدی هستند که ایکوزانوئیدهای مضر ( Eicosanoid ) را بلوکه می کنند.