اکنون که جامعه بشری سرگرم پیکار با کرونا به سر می برد، بهتر آن است که در باره روش ساخت واکسن های کرونا بیشتر بدانیم
    آشنائی با روش های مختلف ساخت واکسن کرونا
همچنان که می دانیم واکسیناسیون ( Vaccination ) یکی از روش‌های شناخته شده ایمن و موثر جهت محافظت از بدن انسان در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف باکتریائی و ویروسی است.
واکسن‌ها به عنوان یک فرآورده زیستی ساخته دست بشر، در برابر میکروب ها ایمنی فعال اکتسابی ایجاد می کنند، سیستم ایمنی بدن را آموزش می‌دهند تا بدن در برابر ویروس‌ها و سایر عوامل عفونی، آنتی‌بادی‌های لازم را تولید نماید و از بدن محافظت کند. آنتی‌بادی‌ها ( Antibody ) پس از این فرآیند، با میکروب‌های مهاجم مبارزه می‌کنند.
معمولا در ساخت واکسن‌ها، از نمونه‌های ضعیف‌شده ویروس‌ها یا باکتری‌ها استفاده و سپس به روش تزریق، به بدن وارد می‌ شود

هموطن گرامی!  اخبار موثق در باره واکسن های کرونا ( COVID-19 Vaccine ) را فقط از طریق سازمان نظام پزشکی کشور دنبال نمائید

طبق تعریف (CDC) مرکز جهانی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ( Centers For Disease Control & Prevention ) واکسن‌ها از چندین بخش اصلی تشکیل می شوند:

  1- آنتی ژن‌ها

آنتی ژن ( Antigen ) بخش اصلی واکسن است و می تواند نمونه‌ ویروس غیرفعال شده، کشته شده، ضعیف‌شده، ژن و یا ماده شبه ویروس ( یا باکتری )‌ بیماری مورد نظر باشد. این مواد در شناسائی عامل فعال و مهاجم بیماری در بدن، به سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

  2- مواد شیمیائی کمکی ( Adjuvants )

این مواد عموما برای بهبود عملکرد واکسن‌ به مواد تشکیل‌دهنده آن‌ اضافه می‌شوند و وظیفه آنها تقویت سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی‌بادی است.

  3- مواد نگهدارنده ( Preservatives )

  مواد نگهدارنده برای حفظ خواص مواد اصلی تشکیل ‌دهنده واکسن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  4- مواد محافظ یا تثبیت ‌کننده ( Protective )

این مواد از فاسد شدن واکسن، هنگام حمل ‌و نقل جلوگیری می‌ کنند.

واکسن ها سوسپانسیونی از ریز اندام های کشته شده یا ضعیف شده ویروس یا باکتری یا پروتئین های آنتی ژنیک به دست آمده از آنها هستند. امروزه پروتئین های آنتی ژنی بدون استفاده از میکروب های ضعیف یا کشته شده و با به کارگیری فناوری DNA نوترکیب تولید می شوند. مهم ترین انواع واکسن ها عبارتند از:
واکسن های زنده ضعیف شده // واکسن های غیر فعال // واکسن های توکسوئید // واکسن های کونژوگه // واکسن های DNA // واکسن های وکتور نو ترکیب
واکسن های سرخک، سرخجه، اوریون، آبله، آبله مرغان و تب زرد نمونه واکسن های ضعیف شده هستند

واکسن های غیر فعال شده ( Inactivated )

در تولید این نوع واکسن ها، ابتدا ویروس کامل عفونت زا ( یا ویریون ) کشت داده می شود. سپس ویروس به وسیله مواد دیگری، غیرفعال می گردد. این مواد غیرفعال کننده، قدرت تکثیر ویروس را ( از طریق اثر بر ماده ژنتیکی ویروس ) از بین می برند، اما بر پروتئین های ویروس اثری نمی گذارند. ویروس های غیرفعال شده پس از مرحله خالص سازی، در مقدار معین وارد ویال می شوند.
 واکسن های بهارات ( Covaxin ) هند، سینوفارم ( Sinopharm ) چین و واکسن برکت ایران، از نوع غیرفعال شده یا Inactivated هستند.‌ 

این نوع واکسن ها عمدتا از مسیر پردازش MHCII باعث ایجاد پاسخ بدن و سپس تولید آنتی بادی های Ig M و Ig G در بدن می شوند.
علت تمایل کمتر عموم، به استفاده از ‌این نوع واکسن ها شاید آن است که معمولا این واکسن ها، القا کننده مناسب ایمنی سلولی نیستند و خاطره کوتاه تری نسبت به واکسن هایی ایجاد می کنند که منجر به تولید آنتی ژن در درون سلول ها می شوند. به علاوه ریسک القای واکنش های حساسیتی در این نوع واکسن ها به میزان بیشتری وجود دارد.
برخی از محققین در عوض معتقدند که چون در واریانت های مختلف، جهش های ژن S اهمیت بیشتری دارد، پس پلت فرم Inactivated که کل ویروس غیر فعال شده را در خود دارد، می تواند به علت تولید آنتی بادی بر علیه سایر پروتئین های ویروس، موثرتر باشد.

لازم به یاد آوری است، هم اکنون تعداد قابل توجهی از واکسن های نوع Inactivated مانند واکسن های: هاری ( Rabid ) / HAV ( هپاتیت ) سالک ( Leishmania ) / فلخ اطفال تزریقی ( IPV ) / آنفولانزا /  واکسن سه‌گانه ( واکسن سه بیماری دیفتری، کزاز و سیاه سرفه ) از ویروس ضعیف‌ یا غیرفعال‌شده در جهان به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

واکسن های با پلت فرم Viral-vector

 در این پلت فرم، ویروس کرونا به همراه دو نوع آدنو ویروس ( مانند ویروس سرما خوردگی ) دستکاری ‌شده وجود دارد. این واکسن بعد از ورود به بدن، پروتئین شاخی‌ شکل ویروس را در سلول‌ها کپی می‌کند تا سیستم ایمنی بدن، پادتنی را برای‌ مبارزه با ویروس بسازد.
بنابراین چنین واکسن‌هائی بر مبنای وکتورهای ویروسی هستند. در این پلت فرم، ژن تولید کننده پروتئین آنتی ژن ( آنتی ژنی که باعث ایجاد ایمنی در بدن انسان می‌شود ) از ویروس جدا شده و داخل یک حامل ویروسی گذاشته می‌شود.
 زمانی که آنتی ژن S ویروس کرونا بدین طریق در درون سلولها و به حالت اندوژن وارد می شود، علاوه بر ورود به مسیر پردازش MHCII و تحریک تولید آنتی بادی، وارد مسیر پردازشی MHCI نیز می شود و پاسخ ایمنی سلولی به واسطه TCD8 را به خوبی تحریک می کند. به عبارت دیگر، نحوه عملکرد حامل‌‌های ویروسی که از آن‌ها استفاده می‌‌شود، به این شکل است که یک ژن را داخل یک ویروس قرار داده و ویروس را وارد سلول‌‌ها می کنند تا این ژن باعث ساخت پروتئین آنتی بادی ‌بشود.
واکسن های آکسفورد – آسترازنیکا ( AstraZeneca ) و  اسپوتنیک ( Sputnik ) بر اساس این پلت فرم ( non-replicating Viral-vector ) تولید شده اند.

 واکسن‌های با پلت فرم mRNA

mRNA یک زنجیره متشکل از آمینو اسیدها و دارای کدهای نوکلئوتیدی ( Nucleotide ) است که در داخل سلول ها به پروتئین ترجمه می‌‌شود ( یعنی باعث ساخت پروتئین می‌‌شود ). سابقه استفاده از RNA به منظور ساخت واکسن ها به حدود 30 سال پیش باز می‌گردد، هدف پژوهشگران این بوده که با استفاده از انواع RNA ( مانند siRNA ) بتوانند بعضی از انواع mRNA متعلق به ویروس هایی که بیماری‌‌ زا هستند را از بین ببرند و یا فعالیت بعضی از ژنها را کُند یا متوقف کنند.

یکی دیگر از کاربردهای mRNA و حامل‌‌های ویروسی این است که آنتی‌‌ژن‌‌های ویروسی را در آن‌‌ها قرار داده و وارد بدن کنند تا پروتئینی که برای تحریک سیستم ایمنی بدن و تولید آنتی بادی( پادتن ) مورد نیاز است را تولید کند
 این پلت فرم در زمان حاضر برای اولین بار است که در جهان در تولید واکسن کرونا برای انسان استفاده می‌شود و واکسن فایزر  و مدرنا نیز بر مبنای mRNA ساخته شده است. هر mRNA طول عمر مشخصی دارد و بدن به طور طبیعی آن را تجزیه می‌کند.

واکسن‌هایی مانند فایزر که بر مبنای mRNA ساخته می‌شوند از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار هستند و استفاده از این تکنولوژی برای وارد کردن mRNA به درون سلول‌ها، امری پیشرفته است، اما بحثی که بر سر این واکسن‌ها وجود دارد این است که مشخص نیست، این زنجیره های mRNA در بدن پس از تزریق واکسن، به چه میزان پروتئین تولید می‌‌کنند.
همان ‌‌طور که گفته شد، اگر میزان ماندگاری این پروتئین ها در بدن زیاد باشد، باعث بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن فرد گیرنده واکسن می‌شود. اگر تزریق این واکسن باعث شود پروتئین‌های بیشتری در بدن تولید شوند، ممکن است ترکیبی که توسط واکسن‌های برپایه mRNA تولید شده است، سیستم ایمنی بدن را مختل کند یا اصطلاحاً منجر به پدیده Dysregulation شود.
علت مخالفت فعلی برخی متخصصین با واکسن کرونائی که به این روش ساخته می‌شود این است که هنوز اطلاعات کافی درباره عوارض طولانی مدت این نوع واکسن‌ در دست نیست، زیرا این پلت فرم یک روش بسیار جدید است و هنوز امتحان خود را پس نداده است.

این نکته قابل ذکر است که بدانیم، در ساخت واکسن، یک RNA از نوع خبر رسان یا MRNA ویروس، شبیه ‌سازی می‌شود و سپس از آن در ترکیبات واکسن استفاده می‌کنند. RNA از اطلاعات ژنتیکی هر ویروسی شناخته می‌شود. بعد از تزریق، این RNA خبر رسان وارد سلول‌های انسان می‌شود و پروتئین ویروس کرونا به نام پروتئین شاخی ‌شکل را تولید می‌کند.

سیستم ایمنی بدن در مواجهه با این پروتئین، ابتدا تصور می‌کند که ویروس کرونا وارد بدن شده است و برای محافظت از بدن شروع به تولید پادتن یا آنتی‌بادی می‌کند. پادتن یا آنتی‌بادی، نوعی پروتئین در دستگاه ایمنی بدن است که در برابر عوامل خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها از بدن محافظت می‌کند. بنابراین با شناسایی این پروتئین و تولید آنتی‌بادی، اگر زمانی خود ویروس وارد بدن شود، سیستم ایمنی بدن آن را شناسایی کرده و از بین می‌برد.

از آنجایی که در مصونیت بر علیه بسیاری از عفونت های ویروسی، نفش ایمنی سلولار به اندازه یا مهم تر از ایمنی هومورال است، به طور پیش فرض، پلت فرم واکسن هایی که قادر به تحریک ایمنی سلولی مناسبی هم هستند ( همچون پلت فرم mRNA و Viral-Vector ) بر پلت فرم هایی که عمدتا پاسخ هومورال را تحریک می کنند ( همچون Inactivated و Recombinant Subunit ) ترجیح داده می شود.

مکمل های ارزشمند فوراور بر پایه ژل آلوئه ورا و فرآورده های زنبور عسل در دوران همه گیری کرونا ویروس، در افزایش توان دفاعی و ایمنی بدن خوش درخشیدند. مصرف این مکمل های اثربخش به همه شهروندان به ویژه گروه های پر خطر توصیه می شود
مکمل ایموبلند فوراور // مکمل سوپر امگای فوراور // مکمل ابسوربنت سی فوراور // مکمل ژل نکتار فوراور // مکمل رویال ژل فوراور // مکمل نیچر مین فوراور // مکمل پامستین پاور فوراور

برای دریافت اطلاعات و استفاده آسان از طرح تخفیف های ویژه و نیز طرح درآمدزائی این مجموعه تماس بگیرید

کاربر گرامی!

هشدار!! پیشینه درخشان و نتایج بسیار مثبت حاصل از مصرف مکمل های غذایی و فرآورده های آرایشی و زیبائی فوراور و نیز توصیه های خیرخواهانه دوستان برای مصرف آن ها، نمی تواند دلیل منطقی برای مصرف بی رویه مکمل های یاد شده، بدون مشورت با پزشکان و داروسازان باشد. پرسش گر باشید و از ما مشاوره رایگان بگیرید.