فروش مستقیم (Direct Selling) چیست؟

همچنان که از نامش پیداست، فروش مستقیم یعنی اقدام به بازارسازی، فروختن کالا یا خدمات به مشتری، شخص به شخص، در محلی غیر از فروشگاه و ویترین، از جمله در منزل، فضای آنلاین، محل کار یا سایر مکان ها و به بیان دنیای کسب و کار، فروش مستقیم یعنی نبودن واسطه های متعدد، مثل مراکز پخش منطقه ای، عمده فروش ها، خرده فروش ها، فروشگاه ها و نمایشگاه ها.


در فروش مستقیم، محصول بدون واسطه از محل تولید به شرکت های فروش مستقیم، توزیع کنندگان، نمایندگان مستقل یا خود مشتری فرستاده می شود. بنابراین، این کالاها عموما در فروشگاه های معمولی دیده نمی شوند و فقط بین فروشندگان، توزیع کنندگان و مشتری مصرف کننده دست به دست می شود. با توجه به تعریف بالا از فروش مستقیم چند نکته مهم برداشت می شود:

  • فروشندگان مستقل هستند، یعنی کارمند و یا حقوق بگیر شرکت تولید کننده نیستند، بلکه به عنوان نوعی پیمانکار مستقل، با آن شرکت، کسب و کار و همکاری می کنند و در صورت فروش محصول یا خدمات، از شرکت، پورسانت فروش دریافت می کنند.
  • فروشندگان مستقل، از طریق ارائه حضوری، وب سایت، تبلیغات و اطلاع رسانی اینترنتی، بازارسازی خود را انجام می دهند و خبری از چاپ پوستر و سایر ابزار های تبلیغاتی محیطی نیست.
  • فروش مستقیم هیچ ارتباطی با بازاریابی مستقیم ندارد. در واقع در فروش مستقیم، خود فروشنده به طور مستقیم، با مصرف کننده واقعی در ارتباط است و مکانی ثابت ندارد. اما در بازاریابی مستقیم، شرکت مستقیما بازاریابی خود را ( با وجود واسطه های مختلف مثل فروشگاه و عمده فروشی ) در سمت مصرف کنندگان هم انجام می دهد و مصرف کننده معمولا ارتباط مستقیمی با شرکت اصلی ندارد .
    فرآیند فروش مستقیم عموما دارای مراحلی است شامل:
    1- یافتن مشتری
    2- دعوت کردن
    3- نهایی سازی فروش
    4- پیگیری کردن
    5- تمرین دوباره

انواع فروش مستقیم:

روش های مختلفی در سیستم فروش مستقیم وجود دارد و صاحبان این مشاغل می توانند با استفاده از آنها، محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم به مصرف کننده عرضه کنند.
الف) روش مستقیم تک سطحی (single-level) : معمولا در این نوع فروش، درآمد فروشندگی تنها از طریق پورسانت تعیین شده تامین می شود. می تواند به شکل خانه به خانه، معرفی حضوری محصول، نفر به نفر و یا به واسطه اینترنت و کاتالوگ نیز انجام شود.
ب) فروش به روش میزبانی ( همایشی) : نوعی فروش است که در یک محیط جمعی صورت می گیرد. فروشندگان در این روش، مشتریان بالفعل خود را در محلی معین جمع می کنند. این محل می تواند منزل، کافی شاپ، پیام رسان های مجازی یا هر جای دیگری باشد. در این روش کسب درآمد، از طریق دریافت کمیسیون، بابت فروش و یا گاهی از طریق دریافت کمیسیون بابت معرفی نمایندگان جدید به شرکت، ایجاد  می شود.
ج) فروش به شکل چند سطحی یا MLM : در این روش ممکن است فروش به فرم های مختلف انجام شود:

  • معرفی یک محصول به شکل فرد به فرد
  • معرفی یک محصول به شکل جمعی
  • معرفی به واسطه فروشگاه های آنلاین
    کسب درآمد در بازارداری چند سطحی از دریافت کمیسیون فروش مستقیم محصولات و یا از دریافت کمیسیون فروش حاصل از معرفی شرکای کاری جدید به شرکت ( توسط توزیع کننده ) ایجاد می شود.