ساختار و چارت سازمانی

بطور جدی و پیگیرانه چارت سازمانی پرسنل شرکت مورد نظرتان را بررسی کنید، با توجه به این واقعیت که در شرکت های نت ورک مارکتر، تیم حمایت کننده از توزیع کنندگان نقش مهمی را ایفا می کند.
مهمترین بخش ها و پست های سازمانی یک شرکت رسمی می بایست شامل این موارد باشد:

  • رئيس یا مدیر عامل
  • مدیر ارشد مالی
  • مدیر ارشد فناوری IT
  • مدیر ارشد داخلی
  • مدیر ارشد R&D
  • مدیر ارشد اجرایی
  • مدیر ارشد توزیع، سرویس مشتریان و آموزش
  • مدیر فروش و ارزیابی
  • دستیاران و کارمندان تابعه
    همه بخش های یک سازمان ( به شرح فوق ) بسیار اهمیت دارند و هر کدام در جای خود نقش مهمی ایفا می کنند. روحیه کار تیمی و داشتن تجربه کافی در امور نت ورک مارکتینگ ( و نه مارکت سنتی ) شرط اصلی موفقیت شرکت و رضایتمندی مشتری است.

شرکت چگونه شما را حمایت خواهد کرد؟
به نظر من مهم ترین بخش یک شرکت نت ورک مارکتینگ تولیدی، بخش مدیریت فروش است. این مدیریت، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف شرکت و سوددهی مورد انتظار دارد. همچنین در این بخش، سیاست های اطلاع رسانی، تبلیغات، امور توزیع کنندگان، دغدغه های مصرف کنندگان، ابزارهای تبلیغاتی، خدمات پس از فروش برنامه ریزی و انجام می شود.
در دو دهه اخیر که دیجیتال مارکتینگ، نقش مهم و کلیدی در اطلاع رسانی و تبلیغات داشته است وب سایت قدرتمند و به روز شده، کلیپ های آموزشی، کلیپ های ویژگی محصول و اپلیکیشن های موبایلی، پوسترهای تبلیغاتی مجازی، همه نمونه ای از ملزومات یک شرکت نت ورکر است. این موارد بسیار هزینه بر هستند.

هیات مدیره، گروه مالی و مدیریت فروش باید بدانند که انجام هزینه برای تبلیغات، مساوی با سرمایه گذاری بلند مدت برای شرکت و بسیار حیاتی است. بدون ابزارهای تبلیغاتی موثر، محتواها و مواد تبلیغاتی، پیشرفت تقریبا غیر ممکن است.
گردهمایی های سالانه، فصلی، ماهانه و هفتگی در کشورهایی که دفاتر نمایندگی فعال وابسته به شرکت دارند، میزبانی لیدرهای شرکت، طراحی و توزیع پک های آموزشی، سمینارها، دورهمی ها و رخدادهای مختلف، همگی از ملزومات اصلی برای کمک به توزیع کنندگان، افزایش میزان فروش و رضایت مندی مشتری است.
نکته مهم دیگر این است که شرکت های نت ورک مارکتینگ نباید تنها به تعریف و تمجید از خود بپردازند. مساحت کمپانی، دستگاه های تولید، تعداد کارمندان و … همه دارائی های ثابت شرکت هستند و تعریف و تمجید از آنها مشکلی را از نمایندگان فروش حل نمی کند.

یک روز عادی در شرکت مورد نظر شما چگونه می گذرد؟
همچنان که می دانید، اموری در هر شرکت وجود دارد که به طور روزانه تکرار می شوند و بعضا به مشتریان و توزیع کنندگان ارتباط اجتناب ناپذیری دارند. بنا بر این دانستن اینکه در یک روز یا هفته عادی، در آن شرکت چه می گذرد خالی از لطف نخواهد بود.
شرکت نت ورکر در ارتباط با ارسال به موقع کالا، واریز به موقع پاداش و پورسانت به نمایندگان ، پاسخ به ایمیل ها، پاسخ به درخواست های عضویت، ارسال رایگان کالا تا مقصد اعلام شده توسط مشتری، جواب به درخواست های تلفنی و نحوه تعامل با پرسنل اداری شرکت، همگی از مواردی هستند که تقریبا برای هر توزیع کننده ممکن است پیش بیاید. اگر شرکت در قبال انجام یک یا چند مورد از موارد فوق ناتوان است، باید از این شرکت بگذرید. ناگفته نماند که حتی بهترین شرکت ها هم در بروز شدن خدمات خود و به دست آوردن رضایت مشتری مشکلاتی، را تجربه می کنند، اما مهم این است که این ناهماهنگی ها و مشکلات چندبار تکرار می شوند!

کیفیت دفتر کار الکترونیکی و اکانت شما:
قبل از هر گونه ثبت نام در شرکت، از توزیع کنندگان آن شرکت بخواهید تا نحوه عملکرد میز کار توزیع کننده را در وب سایت شرکت به شما نشان دهند.

  • آیا شرکت طرح ارسال خودکار کالا دارد؟
  • آیا تسهیلات لازم برای صدور پیش فاکتور، چاپ و پرداخت آسان پیش بینی شده است؟
  • آیا در هر کشور، شرکت، نماد اعتماد الکترونیک آن کشور را دریافت کرده است؟
  • آیا درخت واره پورسانت زیر مجموعه های شما به درستی و به روز نشان داده می شوند؟
  • آیا همه کالاهایی که در کاتالوگ ها و فهرست قیمت شرکت آورده شده است، در انبار کالا موجود و قابل فروش است؟
  • آیا برای کالاهای دارای تاریخ انقضا، شرکت، اطلاعات مهم شامل تاریخ انقضای کالا را قبل از فروش اعلام می کند؟
  • آیا منوی خدمات در وب سایت، قابل انجام، راحت و در دسترس است؟

انتخاب شرکت مساوی است با انتخاب شغل :

احتمالا شما در مقطعی از زندگی به دنبال فرصت های شغلی بوده اید. قبل از اینکه حقوق بگیر یک کارفرما باشید، به چه میزان جستجو و تحقیق می کنید؟ چه فاکتورهایی برای شما مهم است؟
چه مواردی را ترجیح می دهید که از کارفرما بخواهید تا برایتان روشن نماید؟
بسته به تمایل ها، استعدادها، علائق و نیازهایتان، احتمالا لیستی بالا بلند از معیارهایتان به صورت پرسش تهیه می کنید تا از کارفرمای آینده سوال کنید و در نهایت مطمئن شوید، شرکتی که انتخاب کرده اید، بخش عمده ای از نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. برخی از پرسش های شما به شرح زیر است:
میزان حقوق ماهانه، بیمه، عیدی و پاداش، شرح وظایف، کیفیت فیزیکی محیط کار، تعداد همکاران، فاصله از محل سکونت، سرویس ایاب و ذهاب، ساعت کار، اعتبار شرکت، شخصیت کار فرما، نحوه دریافت حقوق، مدت قرارداد، پیشینه شرکت و ….
وقتی به دنبال شغلی هستید که قرار است بیش از ۸ ساعت در روز در آنجا کار کنید، همه این معیارها برایتان مهم می شود. آیا این معیارها برای انتخاب و ساخت تجارت آینده تان مهم نیستند؟! ممکن است بگوئيد کار پاره وقت است و اهمیتی ندارد. من معتقدم نت ورک مارکتینگ اصلا کار پاره وقتی نیست. چیزی بیشتر از تمام وقت است.
امیدوارم الان اهمیت تحقیق در مورد کیفیت، باید و نباید های شرکت نت ورک مارکتینگ را درک کرده باشید.

تجربه تیم مدیریت در زمینه نت ورک مارکتینگ :

همانند تمامی صنعت ها، مهارت ها و فنون مختلف در تجارت، لازمه موفقیت در راهبری نت ورک مارکتینگ، برخورداری از تبحر و سابقه مفید در همه جوانب آن است. تیم مدیریتی می بایست علاوه بر داشتن تجربه تجاری، در زمینه بازارداری شبکه ای صاحب تجربه باشد. اگر مدیران شرکت درک درستی از این صنعت نداشته باشند موفق شدن در آن غیر ممکن خواهد بود. آنها نمی توانند فعالیت های اساسی و دغدغه های کوچک و بزرگ مشتریان و توزیع کنندگان را درک کنند.
بسیاری از کارشناسان نت ورک مارکتینگ معتقدند که تیم مدیریتی علاوه بر سابقه و تجربه مفید باید تیم مشورتی نیز داشته باشند و به توصیه های آنها در مواقع لازم گوش دهند. درک این نکته ساده است. بهترین تیم مدیریتی هم قادر نخواهد بود به هر پرسشی پاسخ دهد و هر مشکلی را حل کند. رسیدگی به تمام مشکلات ریز و درشت در تجارت نت ورک مارکتینگ، توسط تیم مدیریت حتی در صورت کار تمام وقت، انتظاری غیر منطقی است.