ویژگی های حقوقی و قانونی

با توجه به اینکه در دو دهه قبل، شرکت های هرمی باینری در پوشش نت ورک مارکتینگ، مانند قارچ در فضای کسب و کار کشور وارد شدند، لزوم تحقیق درباره صلاحیت شرکت نت ورکر در ابتدای کار از منظر قانونی، داشتن مجوزها، عملکرد یا رزومه قبلی و نداشتن پرونده قضایی ضروری می نماید.    
     وجود قوانین شفاف در خصوص نحوه فعالیت شرکت های نت ورک مارکتینگ واقعی باعث می شود تا از این حرفه در برابر کسانی دفاع کند که می خواهند برای مقاصد خودخواهانه، عوام فریبانه و غیر قانونی از آن استفاده کنند.
آژانس های ناظر 
در همه جای دنیا، سازمان های ناظر، رسانه ها، دفاتر حمایت از مصرف کنندگان، از نزدیک و با دقت، ناظر فعالیت و عملکرد شرکت های نت ورک مارکتینگ هستند، لذا مشتریان با خیال آسوده می توانند مراودات، خرید و فروش خود را با شرکت های قانونی انجام دهند. شرکت های ناظر نه تنها از حقوق مصرف کنندگان، بلکه از حقوق شرکت های نت ورک مارکتینگ و توزیع کنندگان نیز دفاع می کنند.
از شرکت هایی که عاملان و صاحبان آن، ادعا های عجیب و غریب و نامعقول، راجع به کالا یا خدمات شان می کنند باید واهمه داشت. بعضی از آنها با هوچی گری، درباره کالا و خدمات خود، فضای بسیار بدی به وجود می آورند، مثل ( درمان سرطان! ) یا ( افزایش طول عمر! ) یا ( افزایش قد! ). هرجا از این حرف ها شنیدید شک نکنید که بعد از مدتی سروکله قانون پیدا می شود.
از طرف دیگر، در حال حاضر انجمن های مختلف و برخی از وب سایت ها، شرکت های نت ورک مارکتینگ را در سراسر جهان، به واسطه شاخص های ارزشمند، ارزیابی و هر سه ماه یک بار رتبه بندی خود را اعلام می کنند. به طور کلی می توانید برای بررسی جایگاه قانونی شرکت های نت ورک مارکتینگ، با کمک رسانه ها و اینترنت، از انجمن های مرتبط با نت ورک مارکتینگ چند سطحی و وب سایت های ارزیابی کننده کمک بگیرید.
ذکر این نکته ضروری می نماید که قوانین و مقررات مصوب در هر کشور، معمولا ممکن است اندکی با بقیه متفاوت باشد.

انجمن فروش مستقیم 

 

شعبه اصلی انجمن در کشور آمریکا است. این انجمن، فهرست کاملی از اعضای خود را روی وب سایت اینترنتی DSA.com قرار داده است. البته همه شرکت های واجد شرایط در این انجمن، عضو نیستند. عضویت در این انجمن، هزینه مالی ندارد، اما شرط عضویت در آن، پذیرش اصول و ارزش های سفت و سخت اعلام شده از طرف انجمن است. نکته جالب این است که انجمن قبل از به عضویت در آوردن یک شرکت، به مدت حداقل یک سال، فعالیت های آن شرکت را زیر نظر می گیرد و پلان درآمدی، محصولات و محتوای وب سایت آنها را دقیقا بررسی می کند.
برای مثال یکی از شروط عضویت شرکت ها در انجمن این است که، اگر نماینده فعال، تا یک سال پس از خرید کالای شرکت، نتواند آن را توزیع کند، شرکت ملزم است که کالای مانده و فروش نرفته را، پس از کسر ۱۰ درصد از بهای خرید آن، مجددا از نماینده خریداری کند. این شرط به نفع نماینده است و آسیب مالی و خطر پذیری از این شرکت ها را به حداقل می رساند .

انجمن بین المللی بازارداری چند سطحی

این انجمن در سایت خود ( DSAIA.com ) فهرستی از اعضا، منابع بسیار مفید و لینک هایی به متخصصان معروف در کسب و کار نت ورک مارکتینگ، وکلا و مشاوران، را در اختیار مخاطبین قرار می دهد.

کمیته تجارت فدرال آمریکا:

برای مقایسه مفید شرکت هرمی باینری، دسیسه پونزی و شرکت نت ورک مارکتینگ واقعی کالا محور، این کمیته کمک بسیار مهمی به داوطلب می نماید.
FTC به طور مفصل توضیح می دهد که نت ورک مارکتینگ، روشی است برای فروش کالا و خدمات، از طریق توزیع کنندگان یا مشتریان فعال. توزیع کننده ورودی، فردی است که در امر توزیع کالا و خدمات شرکت و معرفی افراد فعال دیگر به شرکت، فعالیت می کند و از سود حاصل از فروش مستقیم و غیر مستقیم کالا و خدمات شرکت، کمیسیون یا پاداش دریافت می کند.
در صورتی که دسیسه های هرمی، ساختار صوری مشابه آنچه در بالا گفته شد، ولی با عملکرد کاملا متفاوت دارند. در واقع در شرکت های هرمی باینری، اعضای شرکت کننده، تنها در ازای عضوگیری یا وارد کردن دیگر اعضا پاداش می گیرند و عموما مسئله بازارداری و فروش واقعی کالا در میان نیست. به همین دلیل است که فعالیت شرکت های هرمی در دنیا و از جمله در ایران غیر قانونی و ممنوع اعلام شده است.

توصیه های کمیته FTC :

کمیته تجارت فدرال، در جهت شناسایی شرکت های نت ورک مارکتینگ واقعی، نکات زیر را توصیه می کند:

  • از هر شرکتی که تنها در ازای عضوگیری بیشتر، به شما کمیسیون می دهد دوری کنید.
  • از هر شرکتی که از توزیع کنندگان جدید می خواهد، در ابتدای ورود، بابت خرید فهرستی از اقلام گوناگون، هزینه گزافی بپردازند، دوری کنید.
  • از شرکت هایی که وعده درآمد های میلیونی و فروش کالاهای معجزه گر می دهند دوری کنید.
  • دسیسه های هرمی و حقه های پونزی ( Ponzi Schemes ) علاوه بر غیر قانونی بودن، طرح هایی بسیار فریبنده و جذاب هستند، چون عموما قادرند به معدود افرادی که زودتر از بقیه وارد شده اند، پولی هنگفت برگردانند، اما هر دو، محکوم به شکست و نابودی هستند، چون هیچ طرحی قادر نیست تا ابد به عضوگیری ادامه دهد.

دسیسه های پونزی :

در این شرکت ها، سودهایی که به سرمایه گذاران برگردانده می شود، از بهره های متعارف در بازار به طور غیر عادی بالاتر می رود. در این طرح ها، به جای آنکه سودی که از فعالیت اقتصادی واقعی به دست آمده باشد را به سرمایه گذاران پرداخت کنند، از پول خودشان، یا از پول دیگر سرمایه گذاران جدیدتر، به آنها سود پرداخت می کنند.

یک سرمایه گذاری فریب کارانه یا حقه پونزی، شباهت بسیاری به دسیسه های هرمی دارد، زیرا حول محور عضوگیری دائمی عمل می کند. بانی طرح، معمولا کالایی برای فروش ندارد و به سرمایه گذارانی نیز که اعضای جدید وارد می کنند، هیچ کمیسیونی پرداخت نمی کند، اما پول هنگفتی را از انبوهی از مردم جمع می کند، به آنها وعده سود برگشتی هنگفت ( بعد از مدتی کوتاه از سرمایه گذاری ) می دهد، در حالی که اساسا هیچ گونه فرصت سرمایه گذاری واقعی در این میان وجود ندارد. طراح در واقع از پول اعضای جدید الورود استفاده می کند تا دین خود را به اعضای قدیمی تر ادا کند.

دایره کسب و کار بهتر
( Better Business Bureau )

با مراجعه به وب سایت اینترنتی این مرکز به نشانی BBB.com می توانید اطلاعات زیادی کسب کنید، اخبار و اطلاعات مهم راجع به شرکت های نت ورک مارکتینگ بدست آورید. این مرکز به مصرف کنندگان و شرکت ها، اطلاعات مفیدی ارائه می کند تا بتوانند در تصمیم گیری برای انتخاب فعالیت تجاری شان مطمئن باشند. متون ارزشمند عام المنفعه، اطلاعات مفید در مورد شرکت های متقلب و دسیسه های هرمی در این وب سایت به وفور دیده می شود. BBB در واقع، حمایت از مصرف کنندگان را سرلوحه خود میداند.
مزیت عمده دیگر این نهاد آن است که می توانید از آنها جویا شوید که آیا شکایاتی علیه شرکت مورد بررسی ثبت شده است یا خیر. البته ثبت شکایت به خودی خود ملاک قضاوت نخواهد بود، چون ممکن است دوستانه و یا در مسیر رضایت و اکرام مشتری بر طرف شده باشد اما اگر لیست شکایات، بلند بالاست حرف دیگری است.

ویژگی های فردی، ارزش ها و توانایی شما

 

رندی گیج ( Randy Gage ) در کتاب “از ام وی تا زامبی ها” ( ترجمه جناب استاد مقیم اسلام ) در این باره به شکل زیبایی حق مطلب را این گونه ادا می کند!
شما باید تصمیم بگیرید که هدف اصلی شما از ورود به این کسب و کار چیست؟

  • آیا فقط علاقه دارید که کالای شرکت را رایگان تهیه کنید
  • آیا می خواهید به واسطه فعالیت، قسط های خود را پرداخت کنید
  • آیا به دنبال آزادی مالی کامل و استقلال تان هستید.
    بدون تردید برای رسیدن به هدف هایتان، اینکه در طول مسیر دلسرد نشوید و تلاش شما با موفقیت همراه باشد، لازم است هدف خود را به شکل صریح تعیین کنید، هدفی منطقی،مقدس، قابل دسترس، قابل اندازه گیری. شرط موفقیت شما در رسیدن به رویاهایتان، برنامه ریزی است.
    نوشتن چند جمله کوتاه از چرایی خودتان، به شما کمک می کند، روی آنچه که می خواهید تمرکز کنید و احساسات خودتان را با دلیل انجام این کار مرتبط سازید. شک نکنید که چنین کاری، انگیزه لازم را در زمان چالش های پیش رو، برای شما ایجاد می کند. باعث می شود که همچنان اهداف خود را غربال و خاک روبی کنید، اشتیاق سوزان خودتان را کشف کنید. این اشتیاق سوزان، به شما کمک می کند تا در مراحل حساس ابتدایی توسعه کارتان، وقتی که میزان چالش ها از درآمدتان بیشتر به نظر می رسد، متمرکز و با انگیزه باشید. این راز خود انگیزشی شماست. رندی گیج ادامه می دهد:
    من باور دارم که یک فرد معمولی، به شرط تبعیت از سیستم صحیح، می تواند در عرض ۲ تا ۴ سال، در این کسب و کار به استقلال مالی برسد. او به عنوان توصیه می فرماید: با همسر و پشتیبان خود رویا سازی کنید، رویا و اشتیاق هایی که روزگاری داشته اید و احتمالا در جایی از مسیر زندگی، آنها را کنار گذاشته اید را بیدار کنید.
    گاهی اوقات ما آنقدر درگیر روزمرگی هستیم که دیگر یادمان می رود که به رویاهایمان نگاهی بیاندازیم.

آیا نت ورک مارکتینگ به درد شما می خورد

جا دارد ابتدا مثال بسیار زیبای کیت شرایتر (Keith Schreiter ) را در کتاب “چرا بازاریابی شبکه ای ؟” برایتان نقل کنم:
کیت می نویسد: همه ما هر روز بازارداری شبکه ای انجام می دهیم، فقط بابت این کار پول نمی گیریم. ما به دیگران پیشنهاد می کنیم که به فلان رستوران بروند، به فلان آلبوم موسیقی گوش دهند، فلان فیلم را ببینند، برای فلان تفریح و مسافرت، به فلان شهر و فلان روستا بروند. پیشنهاد دادن و تبلیغ کردن در خون ماست. طبیعت انسان این است که پیشنهاد دهد. معنای این حرف، آن است که همه، هر روز بازارداری را انجام می دهند، اما تاکنون بابت آن هزینه ای دریافت نکرده اند، پس چرا این فرصت را قدر ندانیم و به خوبی آن را بررسی نکنیم؟
می توانیم از این پس، بابت این شکل از کارمان پول بگیریم و یا آن را رایگان انجام دهیم. انتخاب یا خود ماست.
ریچارد کوئک (Richard Quek ) در کتاب ( رموز موفقیت در بازارداری شبکه ای ) در اهمیت پرسش مورد بحث می نویسد:
همه می توانند در نت ورک مارکتینگ وارد شوند، اما لزوما همه افراد در آن موفق نمی شوند. افراد موفق آنهایی هستند که ویژگی و پتانسیل درآمدی نت ورک مارکتینگ را درک می کنند و حاضرند بهای این موفقیت را بپردازند. آنها در این راه، دل به دریای موانع و مشکلات می زنند. چنین افرادی میل وافری به موفق شدن و پشتکار فراوانی دارند. آنها کسانی هستند که اجازه نمی دهند دیگران رویای آنها را بدزدند.
دکتر زیگ زیگلار (Zig Ziglar ) در کتاب “از سیر تا پیاز بازارداری شبکه ای” می نویسد:

میزان کارآمدی نت ورک مارکتینگ برای شما در یک کلام خلاصه می شود “خواست شما”
نت ورک مارکتینگ فقط با خواست و میل درونی شکوفا می شود. خواست هر فرد، مثل خود شما، برخوردار شدن از زندگی بهتر، حقوق بیشتر، شغل بهتر و یا شغلی است که بتواند تغییری در زندگی او ایجاد کند.
او در ادامه می نویسد: همه ما تقریبا چیزهای مشابهی در زندگی مان می خواهیم: خوشی، سلامتی، موفقیت، امنیت، دوستان خوب، آرامش ذهنی، روابط خوب خانوادگی و …
حرفه نت ورک مارکتینگ می تواند همه این خواسته ها را برآورده کند.
یکی از ویژگی های هیجان انگیز نت ورک مارکتینگ این است که افراد به خاطر سختی های آن، بسیاری از توانایی های بالقوه شان را آزاد کرده و رشدی باورنکردنی دارند. اگر قصد موفق شدن دارید باید تغییرات لازم برای هدف را در خودتان ایجاد کنید و به آن کسی تبدیل شوید که شایسته موفقیت است:

  • فنون و روش های لازم برای پیشرفت در هر کاری را بیاموزید.
  • دارای حداقل میانگین هوشی باشید.
  • ذهنتان را روی کاری که انجام می دهید متمرکز کنید.
  • در یادگیری تلاشی جدی به خرج دهید.
  • ذهنتان را روی تبدیل شدن به فردی شایسته و مناسب و مشتاق انجام کار صحیح، متمرکز کنید.
    زیگ زیگلار در ادامه، شرایط لازم برای موفقیت و ورود در نت ورک مارکتینگ را این گونه بیان می کند:
    ۱) در بین انبوه ویژگی های شخصیتی، فهرستی از صفاتی را بنویسید که فکر می کنید واجد آنها هستید.( مورد اعتماد، ساعی، جدی، مهربان، ثابت قدم، صادق، باهوش، متعهد، خوش بین، خوش قول، آموزش پذیر، مشوق، متواضع، پرشور، خلاق، با سرعت عمل، رازدار، صرفه جو، دور اندیش، منصف و … ) این فهرست از اهمیت بالایی برخوردار است، آن را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. به دنبال صفاتی بگردید که صادقانه احساس می کنید در شما وجود دارند.
    ۲) باید فهرستی از خواسته های واقعی و قوی داشته باشید. در این صورت، اگر بخواهید نت ورک مارکتینگ برایتان موثر واقع شود احتمال موفقیت تان بیشتر خواهد بود.باید نگرشی مثبت در مورد نت ورک مارکتینگ در خود ایجاد کنید، حتی اگر آن طور که می خواهید نتیجه ندهد. همچنین باید به خودتان و کالاها و خدمات ارائه شده اعتقاد داشته باشید.
    ۳) باید مانند یک تاجر فکر کنید. یعنی کار را از خودتان بدانید، نه مثل یک کارمند
    ۴) باید شما بخواهید، اگر به شدت خواهان رسیدن به خواسته هایتان هستید، باید با کمال میل، هر کاری را که برای خواسته هایتان لازم است انجام دهید. در نت ورک مارکتینگ موفقیت کسی را تضمین نمی کنند. هیچ راز نهفته ای در کار نیست، نزد کسی نیست و خریدنی هم نیست. حداقل یک دلیل یا انگیزه قدرتمند لازم است . دلیل و خواسته ای قوی و محکم
    ۵) باید نگرش شما صحیح باشد. بیشتر کارهایی که انجام خواهید داد و تغییراتی که ایجاد می کنید، بستگی کامل به نگرش ذهنی شما خواهد داشت. افرادی که معمولا یک قدم جلوتر از دولت و اغلب دوقدم جلوتر از قانون هستند، همیشه به دنبال یک معامله خوب یا پول مفت هستند. این افراد هرگز به جایی نمی رسند، چون نگرش آنها بر روی آب بنا شده است. چون اقدامات لازم برای ساختن یک زندگی غنی تر و بهتر را انجام نمی دهند. موفقیت و خوشبختی اتفاقی نیست، اختیاری است.
    ۶) نظام باورهایتان باید مستحکم باشد:
    اگر اعتقاد قرص و محکمی داشته باشید ( از جمله: اعتقاد به خودتان، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید و به شرکت تان ) آنگاه نت ورک مارکتینگ جواب زحمتتان را می دهد. افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند، به جای اینکه مسئولیت کارهایشان را خودشان بر عهده بگیرند، تقصیرها را گردن دیگران یا سایر عوامل می اندازند.
    ۷) باید بدانید چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزی از زندگی می خواهید، یعنی چیزهایی که به شما انگیزه عمل کردن بدهد، مانند:
  • آزادی و استقلال مالی
  • صاحب کار خانگی شدن
  • رئيس خود بودن
  • وقت خود را در اختیار داشتن
    ۸) باید به دنبال درآمد اضافی باشید . مدت زمانی که کار می کنید مهم نیست، اگر با تمام وجود نیاز به درآمد اضافی را حس کرده اید، نت ورک مارکتینگ برای شما نتیجه می دهد.
    ۹) باید بخواهید که از دیگران بیاموزید: از نت ورک مارکتینگ کسی بدون اینکه در محضر بقیه زانو بزند و آموزش های لازم را ببیند، موفقیتی کسب نمی کند. از طرفی هیچ شرکت نت ورکر انتظار ندارد که شما به تنهایی بتوانید تجارت تان را بسازید.
    ۱۰) باید بابت حصول نتیجه، برای هدفتان هزینه کنید: هر تجارتی برای خود هزینه هایی دارد. مثل سرمایه گذاری اولیه برای هزینه تامین لوازم، کتابچه ها، کالاهای شرکت، شرکت در سمینارها، سفرهای کاری. همچنین هزینه کردن وقت و انرژی و توانایی برای رسیدن به هدف
    ۱۱) باید شخصیت مناسب داشته باشید.
  • اشتیاق سوزان
  • عطش زیاد برای ایجاد تغییر و تحول در زندگی
  • اهل عمل، با انگیزه، پر تلاش
  • متواضع، واقع بین ، امیدوار

۱۲) نباید نت ورک مارکتینگ را کار کارمندی بدانید. چون در نت ورک مارکتینگ رئيس ندارید، مجبور نیستید در مکان و زمان معینی برای مافوق تان کار کنید. کار کسل کننده نخواهد بود. خودتان تصمیم می گیرید که چه کاری و چه طور آن را انجام دهید. باید به چشم تجارتی که از آن خودتان است به آن نگاه کنید و نه به عنوان یک حرفه یا سرگرمی. باید منضبط و مدیر باشید. مسئولیت تمام امور بر عهده خود شماست و البته در اینجا کسی برای شما قهوه نمی ریزد!!
۱۳) باید ذهنیت خود را از ارزش های چارک کارمندی به ذهنیت ارزش های سرمایه گذاری و ثروت مندی تغییر دهید.

اگر به منبع درآمدی تان، که حقوق پایان ماه و یا حقوق بازنشستگی است، قانع هستید، شما نگرش کارمندی دارید.
اگر به کار در یک شرکت بزرگ و بنابراین به امنیت شغلی آن دلخوش هستید، اگر هر روز با زنگ ساعت بیدار می شوید، اگر همیشه به دنبال محاسبه اضافه کاری و مانده مرخصی استحقاقی تان هستید شما ذهنیت کارمندی دارید .
اگر به رهایی مالی فکر می کنید، اگر دوست دارید که کنترل زندگی و سرنوشت تان را به دست بگیرید، اگر می خواهید کاری را انجام دهید که دوست دارید، اگر می خواهید ثروتمند باشید و ثروتمند زندگی کنید، ذهنیت یک کار آفرین و سرمایه گذار دارید.

 فروش مستقیم ( Direct Selling )

آخرین تعریفی که این انجمن برای فروش مستقیم ارائه کرده، بدین شکل است:

فروش مستقیم (Direct selling) مدلی از کسب و کار است که فرصت های کار آفرینی را به افراد ( به عنوان پیمانکاران مستقل در بازار ) ارائه می دهد. این کسب و کار، کاملا با فروش کالا و خدمات، در یک مکان ثابت خرده فروشی تفاوت دارد و به روش فرد به فرد و از طریق همایش خانگی و یا آنلاین صورت می گیرد.

شرکت فور اور لیوینگ، رسالت اصلی خود را بر اساس حمایت از حقوق مصرف کننده قرار داده، چون استانداردهایی فراتر از مقررات تصویب شده در DSA و FTC برای خود وضع کرده است و همچنین خود را متعهد به اجرای کدهای اخلاقی در استانداردهایی کرده است که برای تعامل سازنده بین مصرف کنندگان و فروشندگان طراحی شده اند.

فروش مستقیم از دیدگاه DSA

 فروش مستقیم (Direct selling) مدلی از کسب و کار است که بر مبنای فروش فرد به فرد و از طریق برپایی همایش، ملاقات و یا به صورت آنلاین انجام می گیرد.

ویژگی های مهمی که DSA برای فروش مستقیم در نت ورک مارکتینگ برشمرده است:

– پاداش بر مبنای فروش پرداخت می شود. یعنی فروش شخصی یا فروش به افراد دیگر سازمان

– فروشندگان در فروش مستقیم، به نام های توزیع کننده، نماینده مستقل، مشاور مستقل نامیده می شوند و به شکل های متفاوتی در نت ورک مارکتینگ و در قالب پلان درآمدی فعالیت دارند. مثلا:

۱_خرید محصولات و خدمات برای استفاده شخصی

۲_فروش محصولات به افراد نزدیک و دور

۳_فروش محصولات در سازمان فروش

۴_معرفی مصرف کنندگان به شرکت و یا سازمان فروش

 تفاوت شرکت نت ورک مارکت های واقعی و شرکت های هرمی باینری (دسیسه های هرمی) از دیدگاه DSA

شرکت نت ورک مارکت واقعی :

۱_ از طریق ایجاد رقابت سالم در فروش، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، ایجاد یک منبع درآمد رو به افزایش، برای اعضای فعال خود، پویایی را در بازار ایجاد می کند.

۲_ اطلاعات دقیق در مورد شرکت، محصولات شرکت، پلان درآمدی و اینکه یک فرد به عنوان عضو فروشنده چه توقعاتی می تواند از محصولات و خدمات شرکت داشته باشد را ارائه می کند.

۳_ محصولاتی را ارائه می کندکه جایگاه رقابتی در بازار دارند و توسط مصرف کننده نهایی خریداری می شوند .

۴_ فروشندگان و اعضای فعال را ملزم به خرید حجم معقولی از کالا ( برای ارتقا در پلان درآمدی ) می کند و سیاست های مشخص و شفافی را برای پس گرفتن ( جهت پیشگیری از انباشته سازی ) کالا دارد.

۵_ مبنای پرداخت پاداش (پورسانت) در ابتدا بر اساس، فروش محصولات یا خدمات به مصرف کننده نهایی است. سپس پاداش می تواند به فروش شخصی و فروش زیرمجموعه نیز تعلق گیرد.

۶_ فروشندگان، زمانی را به توصیف دقیق این حرفه اختصاص می دهند و زمانی کافی نیز برای مشتریان احتمالی، برای تصمیم گیری در نظر می گیرند.

۷_ رسالت اصلی شرکت نت ورک مارکت، برای فروش مستقیم، بر مبنای حمایت از حقوق مصرف کنندگان قرار گرفته است.

 کمیسیون تجارت فدرال ( Federal Trading Commission)

این کمیته به افرادی که به عضویت در شرکت های نت ورک مارکت ممتاز و فعال در می آیند، توصیه کرده است که قبل و بعد از همکاری بررسی های دقیقی انجام دهند. همچنین قوانینی را برای شرکت ها وضع کرده است، از جمله اینکه شرکت ها را ملزم می کند که درآمد حقیقی بالقوه خود را آشکار سازی کنند تا از این طریق از حقوق مشتریان حفاظت شود.

– شرکت نت ورک مارکت نباید با محور اصلی افزایش تعداد توزیع کننده فعالیت کند، بلکه باید محور فعالیت براساس فروش کالای با کیفیت باشد. در غیر این صورت این فعالیت، به شرکت های غیر قانونی هرمی شباهت خواهد داشت، که فروش کالا بیشتر به توزیع کننده صورت می گیرد تا به مصرف کننده نهایی. این سرپوشی برای قانونی جلوه دادن فعالیت شرکت است. نتیجه چنین فعالیتی در نهایت، زیان مالی برای اکثریت مشارکت کنندگان خواهد بود.

– شرکت نت ورک مارکت باید خرید حجمی معین و منطقی از کالا را – به عنوان شرط ادامه فعالیت   در شبکه سازی – برای اعضای خود تعیین کند. در غیر این صورت، اعضا بدون کسب هیچ گونه درآمد، با انباری از محصولات مواجه می شوند که برای خرید آن، قبلا از طرف کمپانی تحت فشار قرار داده شده اند.

– اگر شما به فکر فعالیت در یک شرکت نت ورک مارکت ارزشمند هستید، بهتر است به دنبال پاسخ به سئوالاتی باشید، از قبیل:

– شرکت چه محصولاتی می فروشد؟
– سابقه فعالیت شرکت چگونه است؟

– آیا شواهدی وجود دارد که شرکت به شکایاتی که از محصولات صورت گرفته، رسیدگی کرده است؟

– آیا محصولات به شکل رقابتی قیمت گذاری شده اند؟

– آیا در قوانین شرکت، تعهدی برای داشتن حداقل فروش ماهیانه، برای رسیدن به پورسانت وجود دارد؟

– آیا شرکت، شما را ملزم می کند تا برای دست یابی به پورسانت، توزیع کنندگان جدیدی را جذب کنید؟

اگر تصمیم گرفتید یک توزیع کننده نت ورکر شوید، شما قانونا در برابر ادعاهایی که در مورد شرکت می کنید و همچنین محصولاتی که معرفی می نمایید، در برابر مصرف کننده یا خریدار مسئول هستید. حتی اگر ادعاهای مطرح شده از جانب شما، همان ادعاهای مطرح شده در بروشور تبلیغاتی شرکت باشد، باز هم شما در برابر تکرار آن ادعاها مسئولید. پس صحت ادعاهای مطرح شده، در مورد کارآیی محصولات را، قبل از تکرار آنها برای مصرف کنندگان و مشتریان احتمالی، به دقت بررسی کنید.

– در هنگام جذب توزیع کنندگان جدید، شما در قبال ادعاهایی که در مورد درآمد بالقوه توزیع کنندگان مطرح می کنید مسئول هستید. بنا بر این، از دادن وعده های غیرواقعی خودداری کنید.

– از هر گونه طرحی که مبنای پرداخت پورسانت آن، تعداد توزیع کنندگان جدید باشد دوری کنید.

– نسبت به طرح هایی که از توزیع کننده های جدید می خواهد، که محصولات گران قیمت و لاکچری را خریداری کنند هوشیار باشید. این ها همان دسیسه های هرمی هستند با سرپوش فروش محصول.

– نسبت به طرح هایی که ادعا می کنند، شما از طریق رشد مداوم زیرمجموعه تان (همان تعداد توزیع کننده که شما جذب می کنید) به درآمد خواهید رسید، محتاط باشید.

– نسبت به طرح هایی که ادعا می کنند محصولات معجزه گر را می فروشند و یا وعده درآمد خیلی زیادی می دهند، هوشیار باشید. هنگام مواجهه با چنین افرادی، از آنها بخواهید که ادعایشان را ثابت کنند.

– در جلسات معارفه کار و یا دیگر وضعیت هایی که تحت فشار قرار دارید، نه پرداختی انجام دهید و نه قراردادی امضا کنید. از طرف مقابل، برای فکر کردن و تصمیم گیری زمان بخواهید و پس از مشورت با افراد متبحر تصمیم بگیرید.