ویژگی های مهم پلان درآمدزایی شرکت ( باز پرداخت) 

در دنیای نت ورک مارکتینگ، همه گنج های حاصل از رنج، در پلان درآمدی خود را نشان می دهد. در پلان باز پرداخت پورسانت ( درآمدزایی ) به واسطه مدارک و اسناد، نحوه و میزان پرداخت پورسانت ها و پاداش ها به روشنی برنامه ریزی و نشان داده می شود. اصول و شرایط پرداخت در هر شرکت نت ورک، ویژگی های خاص خود را دارد و با سایر شرکت ها متفاوت است، به ویژه نحوه دریافت پورسانت توسط مشتریان فعال که مهمترین بخش آن است.
از شرکت های نت ورکی که برای درآمد شما وعده های دروغین می دهند فاصله بگیرید.
اگر نماینده شرکت ادعا می کند که در صورت انجام چندین ساعت کار در هفته، به میزان معینی درآمدزایی ایجاد می شود! تردید کنید، مگر اینکه با دلایل و مدارک کافی این ادعا را ثابت کند. شرکت های نت ورک مارکتینگ حرفه ای و سالم از دادن وعده های درآمدی اجتناب می کنند، چرا که ایجاد درآمد به فاکتورهای مهم دیگری بستگی دارد.
آنچه می دانیم:
شرکت های نت ورک مارکتینگ امروزه از طرح های ترکیبی بهره می برند. یعنی از دو طرح مختلف، بهترین قسمت های آن را با هم ترکیب می کنند تا پلانی مناسب، طراحی و ایجاد شود. این اقدام معمولا هم به نفع شرکت و هم به نفع توزیع کننده است.

  • پلان های درآمدی هر شرکت ویژه همان شرکت است و با پلان بقیه تفاوت دارد. از جمله: نحوه پاداش دهی و پرداخت کمیسیون، تعداد سطوح، عمق پلان و میزان پورسانت های هر بخش.
  • پلان های درآمدی بیش از سایر قسمت های نت ورک مارکتینگ مورد کج فهمی و فریب قرار گرفته اند.
    طرح های باینری ( Binary ) دو دویی، جفتی:
    در این نوع طرح ها، افراد سطح یک، تنها به تعداد دو نفر ( جفت ) و در دو طرف شما قرار می گیرند. در صورتی که بخواهید افراد بیشتری جذب کنید، باید آنها در سطح دو و به عنوان زیر مجموعه افراد سطح یک شما قرار گیرند.
    این طرح ها در صورتی که کالا یا خدماتی ارائه شود در شرایط مناسب می تواند طرح خوبی باشد. اما نقطه ضعف آنها، اصل تعادل در آنها است. چون در طرح باینری، دریافت کمیسیون منوط به ایجاد تعادل در حجم های فروش انجام شده در دو طرف یا دو بازوی توزیع کننده است. به عبارت ساده تر، در صورت برقرار نشدن تعادل در میزان فروش بین دو بازو، کمیسیونی شکل نمی گیرد و در اکثر مواقع به ازای کار سخت هیچ مزدی دریافت نمی شود.
    طرح های تک سطحی ( Uni-Level ):
    توزیع کنندگان در این نمونه از پلان می توانند به ازای هر سطح از پلان، کمیسیون دریافت کنند. تعداد سطوح معمولا محدود است، چون هر قدر تعداد سطح بیشتر باشد شرکت، یا باید پول بیشتری پرداخت کند و یا مجبور خواهد بود به هر سطح، میزان کمتری پورسانت پرداخت کند. اگر چه ممکن است پورسانت پرداختی برای همه سطوح از طرف شرکت متفاوت باشد، اما توزیع کنندگان در سطوح انتهایی و ابتدایی به یک اندازه پورسانت دریافت می کنند.
    طرح های چند سطحی ( Multi Level ) پلکانی:
    در این پلان ها، هر کدام از سطوح در سلسله مراتب باز پرداخت، از نظر رتبه، حجم پورسانت و حتی نام، با هم تفاوت دارند. بدین ترتیب که به هر سطح از پلان، درصد تخفیفی اختصاص داده می شود و توزیع کنندگان در آن رتبه می توانند برای خرید کالا از آن استفاده کنند.
    بنابراین هر قدر توزیع کننده، کالای بیشتری خرید کند و هر قدر افراد بیشتری در زیر مجموعه خرید کنند، او سریع تر می تواند به رتبه های بالاتر صعود کند. معمولا ارتقای رتبه در این پلان ها، با ساختن تعداد مشخصی بازو در زیر مجموعه و میزان فروش انجام شده در کل مجموعه انجام می شود. میزان تخفیف در هر سطح پلان متفاوت است و به سیاست های کمپانی بستگی دارد. در بعضی از شرکت ها ( از جمله شرکت فوراور لیوینگ آمریکا ) توزیع کنندگان در هر سطح به ازای معرفی کردن توزیع کننده و افراد جدید، پاداش جداگانه ای دریافت می کنند.
    طرح های ماتریکس ( Matrix ) اجباری:
    در طرح های ماتریکسی، وظیفه توزیع کننده پر کردن جاهای خالی در پلان، به واسطه معرفی توزیع کننده های جدید است. هرگاه جاهای خالی در هر سطح پر می شود توزیع کننده، ساختن ماتریکس جدید را آغاز می کند. پر کردن جاهای خالی معمولا توسط سیستم انجام می گیرد. چون همه توزیع کنندگان به فکر پر کردن جاهای خالی هستند، در عمل به طور ناخواسته، به آنها که فعالیت کمتری هم دارند کمک می شود و این یکی از بزرگترین مشکلات طرح ماتریکسی است. بنا بر این، توزیع کننده هیچ اختیاری از خودش برای تعیین مکان ورودی جدید ندارد. میزان درآمد در طرح ماتریکس از نظر عرض و عمق محدودیت دارد.
    ارزیابی پلان ها:
    آنچه در عمل در میان شرکت های نت ورک مارکتینگ اتفاق می افتد این است که هر شرکت می تواند یک طرح یا ترکیبی از چند طرح را ادغام نماید و طرحی پویا و جذاب ایجاد کند. مهم این است که توزیع کننده قبل از پیوستن به شرکت مورد نظر، طرح باز پرداخت را بطور دقیق و کامل بررسی نماید و معلوم کند که آیا طرح جوابگوی زحمات او خواهد بود؟ در این طرح، او چقدر درآمد دارد و چه موقع آن را کسب می کند؟ آیا از عهده مسئولیتی که در قبال طرح ایجاد می شود بر می آید؟
    دکتر زیگ زیگلار (Zig Ziglar) برای تشخیص یک طرح باز پرداخت متعادل، توصیه هایی به این شرح دارد:
  • درصد سود توزیع کنندگان به طور عادلانه پرداخت شود.
  • حجم خرید معقولی درابتدای ورود در نظر گرفته شود تا توزیع کننده بتواند به راحتی جزو فعالان شرکت محسوب شود.
  • به ازای وارد کردن هر توزیع کننده جدید، به آورنده، پاداش دهد تا تشویق شود.
  • برای توزیع کنندگان پاره وقت، ویژگی هایی در نظر بگیرد، چون آنها اکثریت تیم فروش را تشکیل می دهند.
  • برای توزیع کنندگان تمام وقت و قدیمی، پاداش هایی در نظر بگیرد تا از وفاداری آنها تقدیر شده باشد.
  • حجم خرید ثابت ماهانه ( Activation ) متعادل و معقول داشته باشد.
  • برای کسی که تازه به شرکت می پیوندد در بازه زمانی معینی پاداش در نظر بگیرد.
  • برای خرده بازارداران، درآمدی پیش بینی و پرداخت کند. خرده بازاردار به کسی گفته می شود که هدفش از پیوستن به نت ورک مارکتینگ کسب ماهانه درآمد ثابت و معین است.
  • میزان درآمد انفعالی برای بازاردار پیشکسوت یا حرفه ای به اندازه کافی باشد تا او را متعهد به کار کند و در شرکت نگه دارد.
  •  از توزیع کنندگان در زمان ورود به شرکت بخواهد که برای پرسش های زیر جواب عاقلانه بگیرند:
    – آیا پولی که شرکت به شما می پردازد صرفا برای  عضوگیری است یا برای معرفی مشتری هایی است که کالا یا خدمات خرید میکنند؟
    – آیا حجم خرید ثابت ماهانه معقول است؟ 
    – آیا زمان و میزان تلاشی که صرف کارتان خواهید کرد با درآمد کسب شده متناسب است؟ – آیا شرکت هر چند وقت یک بار طرح های تشویقی در برنامه هایش می گنجاند؟
    – آیا می دانید برای ارتقای سطح در شرکت دقیقا چه مراحلی را باید بگذرانید؟ 
    – آیا شرکت به طور شفاف به شما می گوید که در ازای چه میزان فعالیت شما در قبال زیر مجموعه تان، به شما پاداش می دهد؟ 
    – اگر قصد دارید کار نت ورک را به صورت تمام وقت و به عنوان شغل اصلی تان انجام دهید، آیا طرح باز پرداخت شامل ویژگی هایی هست که شما را به منافع بلند مدت شرکت علاقه مند کند؟
    – آیا حامی احتمالی و یا اعضای سازمان فروش به شما گفته اند که با پیوستن به شرکت چقدر درآمد خواهید داشت؟
    ویژگی های یک طرح بازپرداخت خوب:
  • خرده فروشی را افزایش می دهد.
  • ساز و کار دریافت پورسانت ناشی از خرده فروشی را روشن می کند.
  • توزیع کنندگان جدید در ابتدای ورود به سرعت به درآمد می رسند.
  • به رفتارهای صحیح و بلند مدت اعضا و توزیع کنندگان پاداش می دهد و این پاداش به واسطه سود دهی شرکت رشد می کند.
  • قابل رقابت با سایر پلان های موجود است.
  • نوع پرداخت پاداش در سراسر جهان یکسان است.
  • با تمام قوانین و مقررات کشورهای دارای مشتری منطبق است.
  • مراحل لازم برای واجد شرایط شدن و ورود به رتبه های مختلف پلکانی، ساده و شفاف شده است.
  • شرایطی را به وجود می آورد که توزیع کننده حرفه ای می تواند با فعالیت تمام وقت به درآمد انفعالی برسد.
  • رفتارهای صحیح را ترویج و تشویق میکند و قابل فهم است.
  • مفهوم واقعی برنده – برنده را برای مشتری، توزیع کننده و شرکت به ارمغان می آورد.
  • استراتژی های مشخص، برای جذب و هدایت مشتری، توسط توزیع کنندگان دارد.
  • علاوه بر ایجاد درآمد رسوبی برای راهبران و توزیع کننده های در حال رشد، برای تازه واردها درآمد نقدی و تشویق کننده دارد.
  • مسیر حرفه ای ساده و قابل فهم به توزیع کنندگان ارائه و همواره برای آنها میل به ارتقای رتبه ایجاد می کند.
     ویژگی های مهم آموزشی   

    بدون تردید می توان ادعا کرد که نت ورک مارکتینگ بدون آموزش به مقصود نمی رسد. رکن اصلی نت ورک مارکتینگ همانندسازی است و آموزش صحیح نیز ابزار اصلی برای همانندسازی است. شرکت مورد نظر شما باید توزیع کنندگان را از طریق تامین مطالب مفید آموزشی حمایت کند. مطالبی که محتوای آن به توزیع کنندگان می آموزد که چه کارهایی را  و چگونه انجام دهند تا بتوانند در طی مدتی معقول به موفقیت برسند.
    یادآوری این نکته بسیار مهم است که هدف اصلی برنامه آموزشی، انجام همانندسازی است. اصطلاحی که در محافل نت ورک مارکتینگ کاربرد وسیعی دارد. در واقع هدف شما باید این باشد که ورودی های جدید بعد از مدتی بتوانند تمام فعالیت های شما را عینا همانند خودتان و حتی بهتر از شما انجام دهند تا آنها هم بتوانند موفق شوند.