iranianforever
مقالات, نتورک مارکتینگ

نقش ویژگی های مدیریتی در انتخاب یک شرکت نت ورک مارکتینگ مناسب

نتورک مارکتینگ

 ویژگی های مدیریتی

مدیریت شرکت :
دکتر زیگ زیگلار در کتاب ( از سیر تا پیاز نت ورک مارکتینگ ) به نقل از مایکل شفلد می فرماید:
در دوران حاضر، تاسیس یک شرکت نت ورک مارکتینگ پول هنگفتی نیاز دارد. او که تاکنون به بیش از ۳۰۰۰ شرکت نت ورک مارکتینگ مشاوره داده، معتقد است که امروزه بازارداری شبکه ای به تجارتی تبدیل شده است که صاحبان شرکت ها را نه یک شبه، بلکه آهسته آهسته به سود می رساند.

واقعیت این است که در محیط تجاری امروز، شرکت نت ورکر برای رقابت و ادامه بقا به میلیون ها دلار نیاز دارد. چه سرمایه گذاری بر عهده شخص خاصی باشد یا بر عهده گروهی از سرمایه گذاران یا یک سازمان یا موسسه، فرقی نمی کند. جواب می تواند برای شما قانع کننده باشد. آنچه اهمیت دارد، دانستن این نکته است که چه کسانی حامی این تجارت هستند؟ آیا ارزش ها، علایق و اصولشان با عقاید شما همخوانی دارد یا نه؟
صاحب شرکت چه کسی است؟

اگر شرکت های نت ورکر، به شکل خصوصی اداره می شوند، ممکن است این قبیل اطلاعات را فاش نکنند. امروزه در اکثر موارد شرکت های بازاریابی شبکه ای سعی می کنند همه اطلاعات را نمایش دهند. او همچنین به نقل از تام شرایتر (Tom Schreiter) نویسنده و مربی بازاریابی شبکه ای و یکی از صاحبان شرکت (Nutritional For International) می گوید: تنها چیزی که در بررسی یک شرکت نت ورک مارکتر واقعی به درد شما می خورد، دانستن نیت اصلی صاحبان شرکت است.
وقتی شرکتی با مشکل مواجه می شود صاحب شرکت دو کار انجام می دهد:
۱) پول را بر می دارد و فرار می کند.
۲) زحمت می کشد، مشکلات را حل می کند تا شرکت دوباره راه بیافتد.
پس شناختن صاحبان شرکت کار آسانی نیست. اما می توانید از توزیع کنندگان، کارمندان و فروشندگان قدیمی که مدت هاست در آن شرکت کار می کنند اطلاعات مفیدی کسب کنید. اما اگر قصد ورود به شرکتی تازه تاسیس دارید، اینها توزیع کننده قدیمی ندارند، در این صورت بپرسید که صاحب یا صاحبان شرکت در گذشته در کجا کار می کرده اند و یا قبلا اصلا شرکتی داشته اند یا نه؟
وضعیت مالی شرکت:
یک راه ارزیابی وضعیت مالی یک شرکت، مشاهده و بررسی صورت وضعیت های مالی آن است، اما در اکثر موارد این اسناد قابل تحلیل و استناد نیستند ( مگر آنکه دولتی باشد )
از طرفی باید پرسید : دیون شرکت چه چیزهایی است؟ میزان اعتبار شرکت چقدر است؟
آیا شرکت تا خرخره در قرض نیست؟
به ندرت دیده می شود که شرکت نت ورک مارکتر عاری از بدهی باشد. بدهی به تنهایی برای یک شرکت ( حتی با پیشینه طولانی ) عیب نیست. هر نوع گسترش، عمران، نظارت و افزایش خط تولید نیازمند وام و بدهی است. بعضی از شرکت ها برای جلوگیری از صفر شدن موجودی نقدینگی خود، دست به دریافت وام می زنند. مشکل از زمانی شروع می شود که شرکت بدهکار، نتواند برای جبران بدهی و تامین مالی برای ادامه فعالیت های اساسی، اقدام موثری انجام دهد. علامت این کمبود و وخامت مالی می تواند پرداخت نکردن به موقع کمیسیون نمایندگان و توزیع کنندگان باشد. کارنامه ضعیف یک شرکت در پرداخت کمیسیون ها زنگ خطر مهمی برای شماست تا در انتخاب تان تردید کنید.

وضعیت اعتبار مالی شرکت چگونه است ؟
به روش های زیر می توان تا حدودی به وضعیت اعتباری شرکت مورد مطالعه پی برد:

  • فروشندگانی که در کار توزیع و معرفی کالای شرکت هستند.
  • بانک ها و موسسات مالی که شرکت با آنها در ارتباط است
  • اتحادیه های تجاری مربوطه
  • کارمندان، مشتریان شرکت و حسابرسان
    درهر حال، هدف این است که بتوان گزارش پیشینه تجاری شرکت و برآورد اعتبار آن را تهیه نمود. برآورد اعتبار، شامل میزان خطاهای مالی شرکت و میانگین موجودی است که آن شرکت از دیگران قرض گرفته است.

فلسفه تاسیس شرکت :

این قابل درک است که در عالم تجارت، برای بسیاری از کمپانی های کوچک و بزرگ، به دست آوردن سود، تنها یکی از اهداف و منشور آنهاست. برندینگ ( Branding )، کمک به مردم، کمک به پیشرفت کشور، تلاش برای افزایش رفاه و تندرستی اقشار جامع می تواند فلسفه تاسیس شرکت و یا برخی از اهداف مهم آن باشد. چرا این فلسفه اهمیت دارد؟
شما و همه توزیع کنندگان برای داشتن تجارتی موفق باید تلاش کنید. برخلاف تجارت سنتی، فعالیت در نت ورک مارکتینگ ماهیتی Active دارد و نه Passive.
این بسیار مهم است که بدانید:
همکاران شما چه کسانی هستند؟

چه نوع کالا یا خدماتی ارائه می کنید؟
به چه میزان با مشتریان تان برخورد می کنید؟
به چه میزان از مشتریان تان، به دلیل رضایت شان از کالا یا خدمات، انرژی می گیرید؟

این موارد به نظر من ارزشی فراتر از پول دارند. جواب به همه موارد فوق مثبت است، اگر فلسفه تاسیس شرکت مورد اشاره، پویایی، هدف مندی و سرزندگی باشد.

اهداف شرکت:

در هیچ شرکتی، هدف صرفا به دست آوردن پول نیست و برای نت ورکرها و نمایندگان مستقل فروش هم، تنها انگیزه برای انجام کارهای سخت بازارداری، قطعا پول نیست.
از طرفی باید مطمئن باشید که اهداف شرکت با اصول و ارزش های شما همخوانی دارد، چون در غیر این صورت موجب بی انگیزگی شما می شود. کلید موفقیت یک نت ورکر در بازارداری شبکه ای انگیزه قوی اوست، چون انگیزه موجب پیشرفت زندگی او می شود. اگر شما از اهداف و ارزش های شرکت، خوشتان نیاید به تدریج و ناخواسته انگیزه تان را از دست می دهید.

اهداف شرکت باید نت ورکر را به وجد آورد، به علاوه اینکه، زندگی نت ورکر براساس اهداف و اصول شرکت بنا می شود.
در شرکت های نت ورک مارکتینگ قانونی و حرفه ای، فعالیت ها بر اساس اصول و رویه های منطقی و در راستای حمایت از حقوق توزیع کننده و مصرف کننده نهایی است و البته در جهت دوام و پایداری شرکت.
قوائد، اصول و شعارهای شرکت نباید فقط برای ظاهر سازی باشد. شرکت باید در عمل نشان دهد که نمونه عینی عمل کردن به سیاست هایش در راستای رضایت عمومی و حفظ حقوق توزیع کننده است. در بسیاری از موارد، قاطعیت در عمل، لازمه عملکرد شرکت است . برای مثال اگر توزیع کننده ای موجب اذیت و خسارت دیگران شود و یا بر خلاف مشتری مداری و منافع شرکت عمل  کند، شرکت باید برای دفاع از سایر توزیع کنندگان و احترام به اهداف و رویاهای آنها، اقدام قانونی و موثر مانند اخراج فرد خاطی انجام دهد.
همچنین بهتر است جواب این پرسش ها را پیدا کنید:

  • آیا شرکت بر اساس “یک شبه پولدار شدن” فعالیت می کند یا دارای اهداف بلند مدت است؟
  • اگر به دنبال شغلی باشید، آیا مایل هستید برای این شرکت کار کنید؟

ارزیابی تیم مدیریتی شرکت:

ویژگی های مهم تیم مدیریت شرکت نت ورکر که لازمه موفقیت هر شرکت می باشد عبارت اند از:

  • تیم مدیریت باید مشتاق و کاردان باشد .
  • تیم مدیریت باید سخت کار کند تا اهداف شرکت عملی شود و شکوه و عظمت شرکت تجلی یابد.
  • بهترین ایده ها، تجارب آموزشی، ابداعات و تحقیقات را سرلوحه خود قرار دهد.
  • تیم مدیریت شرکت باید با تمام توان به توزیع کنندگان برای موفقیت شان کمک کند.
  • تیم مدیریت شرکت باید نخبگان و مدیرانی را استخدام نماید که گرد هم می آیند تا نیاز توزیع کنندگان را برآورده کنند.
    یادآوری این نکته بسیار مهم است که کالاها، خدمات و نام شرکت، همه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تیم مدیریتی که موتور محرکه هر شرکت نت ورکر پنداشته می شود نباید نادیده گرفته شود.
    برای ارزیابی و شناخت تیم مدیریتی شرکت مورد علاقه تان به این نکات توجه نمائید:
  • قبل از همکاری، به روش های مختلف با مدیران اصلی و میانه گفتگو کنید .
  • با توزیع کنندگان موفق شرکت مذاکره کنید و از آنها بخواهید که واقع بینانه، همه حقایق، نقاط ضعف و قوت شرکت را برای شما بازگو نمایند.
  • حداقل یک یا چند تن از مدیران می بایست سابقه و رزومه خوبی  داشته باشند.
  • افراد متخصص باید در تیم حضور داشته باشند. به ویژه کسانی که بر کارهای اجرایی، مدیریت مالی، توزیع، امور نرم افزاری، پرداخت کمیسیون، امور قانونی، حقوقی و قوانین مالیاتی مسلط باشند.
  • تیم مدیریت باید مشاوران حرفه ای با تجربه در استخدام خود داشته باشد تا بتواند نقاط ضعف شرکت را پیدا کند و بهبود دهد.
  • تیم مدیریت شرکت باید اولویت های شرکت را به درستی تعیین و برای همه بیان کند و اعلام نماید که با چه سیاست و اصولی برای رسیدن به اهدافش اقدام می کند.

    مهم ترین مسئولیت تیم مدیریتی در شرکت های موفق نت ورک مارکتینگ:

  • تولید کالای با کیفیت، با قیمت منصفانه، به علاوه حمایت از قوانین روشن برای باز پس گیری کالا
  • پرهیز از دادن وعده های غیر واقعی و یا غیر قابل انجام، مثل وعده درآمدهای نجومی و غیر قابل دسترس و یا ثروت مند شدن در مدت کوتاه
  • پرهیز از اصرار به خرده فروشی و در صورت امکان، ترغیب به خرید شخصی و مصرف کالا توسط توزیع کنندگان، به هدف کمک به آنها جهت سهولت در معرفی و فروش کالا و خدمات به مصرف کنندگان نهایی
  • پرهیز از الزام توزیع کنندگان (در ابتدای عضویت در شرکت)  به خرید فهرستی انبوه از کالاهای مشخص
  • الزام تیم مدیریت به باز پس گیری کالا ها از توزیع کنندگانی که به هر دلیل قصد خاتمه همکاری دارند.
  • پرداخت به موقع کمیسیون و پاداش اعضای توزیع کننده
  • الزام به ایجاد شرایط یکسان برای همه اعضا و توزیع کنندگان، پرهیز از تبعیض، ایجاد فرصت های یکسان جهت پیشرفت برای همه، فارغ از نوع نژاد، مذهب، رنگ پوست، جنس و سن آنها
    همیشه این سوال را در ذهن خود داشته باشید:
  • آیا نظر کارمندان، توزیع کنندگان و فروشندگان شرکت نسبت به تیم مدیریتی مثبت است؟

ارزیابی آینده شرکت به واسطه بررسی گذشته آن :
این پرسش برای هر فرد در بررسی عملکرد شرکت پیش می آید: چه تضمینی وجود دارد که شرکت مورد نظر نت ورک مارکتینگ، به قوت خود باقی بماند و فعالیت نماید؟
نگاهی به مسیر گذشته شرکت می تواند تا حدودی مسیر و مقصد آینده آن را پیش بینی کند.
همچنین می توان عملکرد شرکت را با شرکت های مشابه (که همان محصول و خدمات را ارائه می کنند) مقایسه نمود و از مشکلات پیش روی آنها آگاهی یافت.

گزارش های مختلف حاکی از آن است که در نیم قرن اخیر بیش از ۱۵۰۰۰ شرکت نت ورک مارکتینگ قانونی در این تجارت مشغول به فعالیت بوده اند، اما تنها ۳۰ شرکت توانسته اند، بیش از ده سال به فعالیت خود پیروزمندانه ادامه دهند.

  • یک روش بررسی می تواند پیدا کردن جواب به این پرسش باشد که شرکت مورد نظر شما چه نقاط مشترکی با شرکت های با سابقه دارد
    این گواه خوبی خواهد بود تا قدرت شرکت و افق پیش روی آن را ارزیابی کنید.
  • دریافت اطلاعات موثق درباره سابقه شرکت، حوزه های فعالیت، تعداد توزیع کنندگان و میزان سود ناخالص سالانه شرکت
  • استفاده از نشریه های تجاری مطرح از جمله:
    Network Marketing Life Style یا     Business Start Ups
  • کمک از فردی که شما را با شرکت نت ورک مارکتینگ مورد اشاره آشنا کرده است و درخواست کمک برای تهیه اسامی، شماره تلفن و ایمیل توزیع کنندگان فعلی و قبلی آن شرکت و مشتریان خرده فروش
  • کمک از مراجع قانونی مرتبط
  • جواب این پرسش را به دست آورید که آیا شرکت مورد نظر، عضو انجمن های مهم نت ورک مارکتینگ هست؟ از جمله “انجمن فروش مستقیم”    DSA  و  MLMIA
    چون اعضای این انجمن ها استاندارد های ارائه شده توسط انجمن را پذیرفته اند.
  • حضور در جلسات تجاری و آموزشی شرکت، طرح پرسش و صحبت با افراد حرفه ای

ورود به شرکت تازه تاسیس یا قدیمی ؟
در جواب این پرسش مهم رندی گیج (Randy Gage) در کتاب “از ام وی تا زامبی ها” می فرماید:
هر دوی این شرکت مزایایی دارند و شما باید خود بر پایه اینکه چه چیزی برایتان مهم تر است انتخاب کنید و این به شخصیت شما باز می گردد!!
به این نکات توجه کنید:

  • اکثر شرکت های فروش مستقیم در نت ورک مارکتینگ بعد از ۲ تا ۳ سال از بین می روند. این طبیعت کسب و کارهایی است که بر پایه کار آفرینی بنا می شوند.
  • هر شرکتی که تازه شروع به کار می کند و هنوز ناشناخته است، پتانسیل رشد فوق العاده ای دارد، ریسک بالایی نیز دارد، اما امکان دریافت پاداش ها در آن بیشتر است.
  • شروع به کار کردن با شرکت های معروف و خوش نام، اعتبار خوبی به شما می دهد و با افراد بدبین کمتری برخورد خواهید کرد.
  • اگر شما نسبت به شغل های پر ریسک حساسیت زیادی ندارید، ممکن است از چالش های یک شرکت نوپا یا شرکت استارت آپ خوشتان بیاید و شاید درآمد بالایی داشته باشید.
  • اگر محافظه کار و به دنبال امنیت بیشتر هستید بهتر است با یک شرکت قدیمی شروع به کار کنید. موقعیتی که با شخصیت، نیازها و اوضاع مالی شما مطابقت بیشتری داشته باشد.
  • یادتان باشد، ساخت یک کارخانه، نیازمند به زمان، سرمایه و مدیریت قوی است، از جمله :
    پیدا کردن مکان مناسب
    نقشه کشی و ساخت کارگاه
    جانمایی دستگاه های تولید
    تامین مواد اولیه
    تامین منابع انسانی متخصص و آموزش آنها
    تامین تجهیزات اداری، انفورماتیک و آموزشی
    پیدا کردن یک شرکت که هیچ بدهی نداشته باشد تقریبا غیر ممکن است .

مطالب مرتبط

نوشیدنی بری نکتار فوراور

نجف گلزار
3 سال قبل

محصولات خانگی ژل آلوئه ورا

نجف گلزار
3 سال قبل

درباره اسید چرب امگا-9

نجف گلزار
3 سال قبل
خروج از نسخه موبایل