iranianforever
دانستنی های پزشکی, مقالات

پرورش گیاه آلوئه ورا در گلدان

پرورش گیاه آلوئه ورا در گلدان

           پرورش گیاه آلوئه ورا در گلدان یا منزل: با توجه به اینکه گیاه آلوئه ورا به دمای محیط پائین تر از صفر درجه سانتی گراد حساس است، پرورش آن در محیط منزل می تواند این مشکل را برطرف کند. بنابراین می توان انواع زینتی و دارویی گیاه آلوئه ورا را به راحتی در گلدان پرورش داد.کاشت پاجوش           

   

           برای تسهیل زهکشی و امکان تنفس بیشتر ریشه ها به وسیله تهویه بهتر، توصیه می شود که از گلدان های سفالی برای پرورش آلوئه ورا استفاده شود.
      – در فصول تابستان و بهار که دما مساعدتر است می توان گلدان ها را در حیاط خانه و در بخش آفتاب گیر آن قرار داد.
      – در فصول سرد و یخبندان، محل مناسب برای گلدان، درون خانه است و البته باید آن را در مجاورت آفتاب گیرترین پنجره خانه قرار داد. پنجره ای که تهویه مناسبی نیز داشته باشد. زهکشی مناسب و تهویه هوا برای گلدان های درون خانه بسیار اهمیت دارد.

      آبیاری زمانی انجام می شود که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. فرو بردن انگشت تا بند اول در خاک گلدان، بهترین روش بررسی وضعیت آبیاری است. اگر تا بند اول خاک گلدان خشک باشد آبیاری باید انجام شود. برعکس در صورت خیس بودن خاک تا عمق بند اول، انگشت آبیاری کافی است. عموما هفته ای دو بار آبیاری برای آلوئه ورا در منزل کافی به نظر می رسد.
      آب مناسب برای آبیاری باید هم دمای محیط باشد و از مصرف آب سرد خودداری شود. هرگاه آب به دمای محیط رسیده باشد، کلر اضافی آب خانگی از آن خارج می شود و به گیاه آسیب کمتری وارد می نماید. به طور کلی به علت گوشتی بودن برگ ها، گیاه آلوئه ورا دیر به دیر به آب احتیاج دارد. در طول فصول بهار و تابستان هر ۱۴ روز یک بار به آبیاری احتیاج است.گیاه آلوئه ورا نیازی به اسپری کردن آب ندارد.

        به دلیل تمایل گیاه آلوئه ورا به رشد و توسعه ریشه در سطح کم عمق خاک، سایز قطر یا عرض گلدان بسیار مهم است. ارتفاع گلدان نباید کمتر از ۳۰ سانتیمتر باشد. قطر گلدان ها معمولا نصف قطر دایره گسترش برگ آنهاست. با توجه به این موضوع، تعویض سالانه گلدان به ویژه به علت تغییر قطر آن و رشد ایده آل ریشه و برگ گیاه آلوئه ورا ضروری است.
        زهکشی مناسب و خاک بسیار سبک شنی، شرط اصلی رشد ایده آل گیاه گلدانی آلوئه ورا است. بهترین ترکیب خاک گلدان، مجموع:
    – خاک 4 سهم
    – هوموس 4 سهم
    –
سنگریزه 2 سهم است. 
       
سرعت تخلیه آب از گلدان نمایانگر کیفیت خاک است، بدین صورت که هرگاه بر سطح خاک گلدان آب ریخته شود، هر چه سرعت تخلیه آب بیشتر باشد قدرت نفوذ پذیری خاک بیشتر است. چنانچه آب بر سطح خاک گلدان بماند و با تاخیر به داخل خاک نفوذ کند، می بایست خاک گلدان با مقداری سنگ ریزه مخلوط گردد. برای انجام زهکشی بیشتر، قرار دادن یک لایه از سنگریزه در کف گلدان توصیه می شود. عمق کشت نهال در گلدان جدید، معادل عمق اولیه آنها در گلدان قبلی خواهد بود.

       محلول آب دارای مقادیر کمی از ازت، هر ماه یک بار، بهترین تغذیه گلدان هاست. در فصل زمستان، گلدان های آلوئه ورا به دلیل خواب و استراحت به تغذیه احتیاجی ندارند. پس از تعویض گلدان ها و آبیاری اولیه، یک دقیقه باید آبیاری انجام نشود تا استقرار ریشه ها تضمین شود.

      پاجوش ها:
           در گلدان های خانگی آلوئه ورا، پاجوش های ایجاد شده، از گیاه مادر جدا شده و در گلدان های مناسب با سایز آنها پرورش داده می شود. در روشی دیگر می توان پاجوش را به همراه گیاه مادر به گلدان های بزرگتر و مناسب منتقل کرد. دقت در جداسازی پاجوش ها از گیاه مادر بسیار مهم است، به طوری که ریشه ها پاره نشوند. در زمان کشت معمولا 65% خاک در گلدان جاگیری و 35% مانده، پس از ریشه دهی نهال ها به گلدان اضافه می شود. خاک اطراف نهال ها باید به مقدار مناسب فشرده شده باشد.
      نور:
           در ماه های اولیه که نهال ها در گلدان پرورش داده می شوند، باید در مکان نیمه سایه قرار گیرند و پس از استقرار و آرامش گیاه و تثبیت آن به محیط روشن تر منتقل شوند. برعکس در فصل تابستان، گلدان ها باید دور از تابش نور مستقیم قرار گیرند.
      تکثیر:
           چون گیاه آلوئه ورا به ایجاد پاجوش فراوان علاقه دارد، بنابراین باید آنها را جدا کرده و در خاک شنی در گلدان جدید قرار داد تا تعداد آنها در گلدان مادر زیاد نباشد. پاجوش ها جلوی جریان هوا را در اطراف ساقه اصلی گیاه می گیرند و علاوه بر اختلال در تهویه هوا، مکان خوبی را برای تخم ریزی و زندگی حشرات و قارچ های مضر ایجاد می کنند.
      کوددهی:
           کود ویژه گیاهان آپارتمانی، برای گیاه خانگی آلوئه ورا نیز مناسب است اما نباید کوددهی در فصل زمستان انجام شود.

مطالب مرتبط

نقش ال-آرجینین در بدن انسان

نجف گلزار
3 سال قبل

مقدمه ای بر نت ورک مارکتینگ

نجف گلزار
3 سال قبل

نوشیدنی بری نکتار فوراور

نجف گلزار
3 سال قبل
خروج از نسخه موبایل