تصورهای نادرست درباره نت ورک مارکتینگ

آنچه مسلم می دانیم این است که نت ورک مارکتینگ روشی مناسب برای شروع یک کسب و کار پاره وقت است. مهم ترین قدم در ابتدا و برای موفقیت در این مسیر، تشخیص و جداسازی حقیقت از تصورهای نادرستی است که راجع به آن ساخته و پرداخته شده است. در این بخش برخی از طرز فکرها، نقل قول ها و تصورهای بی پایه که در ارتباط با نت ورک مارکتینگ ایجاد شده بیان می شود:

  • تنها افرادی که در سطح بالای پلان درآمدزایی شرکت نت ورکی قرار دارند، پول به دست می آورند!!!  حقیقت این است که در یک شرکت نت ورک مارکتینگ سالم، میزان درآمد، وابسته به تلاش است و هیچ ارتباطی با موقعیت افراد ندارد. افراد در هر شرکت، بدون توجه به رتبه و القابی که دارند، هر اندازه که تلاش کنند درآمد بدست خواهند آورد، چه بسا در بسیاری از موارد دیده شده است که در پلان های درآمدی منسجم و کارا، افراد کوشای پائین دستی به واسطه تلاش، مدیریت و پیگیری، موقعیت و رتبه اپ لاین خود را پشت سر گذاشته اند.
  • نت ورک مارکتینگ همان طرح های هرمی غیر قانونی قبلی است!!!
    واقعیت این است که هر دوی این موارد هرمی ( pyramidal ) هستند اما طرز عمل و اهداف آنها کاملا باهم فرق دارد. در شرکت های هرمی افراد با پرداخت پولی به عنوان ورودی، عضو شرکت می شوند تا در آینده با به عضویت درآوردن چند نفر دیگر و رشد زیر مجموعه شان به حق عضویت اولیه خود برسند. محصولی در کار نیست. اما در نت ورک مارکتینگ واقعی صحبت از کالا، مصرف کننده واقعی، تولید، تلاش و درآمد است و در هر کشور باعث پیشرفت اقتصادی افراد جامعه می شود.
  • در نت ورک مارکتینگ، در پلان در نهایت اشباع صورت می گیرد و کالا روی دست نماینده می ماند!!! اشباع در لغت و عمل به مرحله ای گفته می شود که نت ورک مارکتینگ برای یک شرکت کل جامعه را فرا بگیرد و نمایندگان فروش نتوانند مشتری جدید پیدا کنند!
    این باوری بسیار غلط و عامیانه است، چون در عمل، اشباع شدن در یک جامعه غیر ممکن است، زیرا تعداد افراد هرجامعه و کشور بسیار زیاد است و هر روز افراد جدیدی متولد می شوند. از طرفی مصرف کنندگان، محصولات موردنیاز خود را ممکن است چندین بار در ماه یا در سال استفاده و خریداری کنند.
    دکتر زیگ زیگلار(Zig Ziglar) در این رابطه استدلال جالبی بیان کرده است.
    او می پرسد: آیا شما می دانید چه تعداد افراد در یک جامعه یخچال ندارند؟ نه. آیا این بدین معنی است که جنرال الکتریک تولید و فروش یخچال خود را متوقف می کند؟
  • هدف نت ورک مارکتینگ سوء استفاده از افراد است !!!
    براساس قوانینی که در نت ورک مارکتینگ وجود دارد، اولین هدف این صنعت کمک به دیگران است. بزرگان این صنعت معتقدند که در نت ورک مارکتینگ، موفقیت الزاما از “کمک به دیگران و زیرمجموعه تحت پوشش، برای رسیدن به اهدافشان” به دست می آید. از طرف دیگر برخی افراد ناآگاه در نت ورک مارکتینگ معتقدند که موفقیت با جذب زیاد افراد به دست می آید، در حالیکه در عمل کسانی موفق خواهند شد که برای کمک به زیر دستان خود واقعا کمک و فداکاری کنند.
  • نت ورک مارکتینگ در نهایت فایده ای ندارد!!!
    بیان چنین ادعایی بدون ارائه مدارک مستند بیهوده است. آمار موجود در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی نشان می دهد که میزان فروش در نت ورک مارکتینگ هر ساله افزایش چشمگیری داشته و دارد. مسلم این است که موفقیت یا شکست بسیاری از افراد در نت ورک مارکتینگ، به تلاش، پشتکار و درایت آنها بستگی دارد .
  • ثروتمند شدن و داشتن درآمد بالا در نت ورک مارکتینگ یک توهم است!!!
     پاسخ به این ادعای بی اساس می تواند به شرح زیر باشد:
    – با تحقیقات میدانی و جستجو می توان به سادگی پی برد که افراد زیادی در شرکت های ممتاز نت ورک مارکتینگ به موفقیت مالی و پیشرفت های بزرگی رسیده اند.
    _ موفق نبودن بسیاری از افراد در نت ورک مارکتینگ می تواند به دلیل اشتباه در عملکرد آنها، نداشتن تلاش و پیگیری، رویکرد به رویا پردازی و … باشد.
    _ آیا موفقیت باید با میزان پولدار شدن افراد اندازه گیری شود؟ پس در این صورت باید گفت که اکثر کارکنان و شاغلین در مارکتینگ سنتی، افرادی ورشکسته و بی پول هستند!! در بین افراد شاغل در شرکت های نت ورک مارکتینگ که کالای با کیفیت و پلان درآمدی سخاوت مندانه ای دارند، بسیاری از افراد موفق دیده می شوند که قبل از شروع کار هیچ نوع مهارت فردی یا اندوخته مالی نداشته اند.
    _ واقعیت این است که میزان موفقیت در هر شغل و از جمله نت ورک مارکتینگ، به وسیله بررسی تعداد مردمی که به اهدافشان رسیده اند باید اندازه گیری شود.
    _ موفقیت برای هر فرد مفهوم خاص خودش را دارد. بسیاری از افراد، موفقیت را در ماندن در خانه و داشتن آرامش، یا پرداخت بدهی های خود می دانند.
  •  تنها کار یک نت ورکر این است که دو نفر به عنوان زیر مجموعه پیدا کند!!! 
    کاملا غلط است! کار یک نت ورکی در نت ورک مارکتینگ اصولی این است که بعد از جذب افراد علاقه مند به درآمدزایی و جویای کار، آنها را تا رسیدن به سطوح بالا و ایجاد درآمد همراهی کند.
  •  نت ورک مارکتینگ را می توان به هرکسی معرفی کرد، زیرا این کار متعلق به همه است! خیر! نت ورک مارکتینگ یک تجارت همگانی است ولی همه افراد برای تجارت ساخته نشده اند. هر شغل مشکلات خود را دارد، ولی تلاش، کوشش و مدیریت شرط اول موفقیت در آن است. نت ورک مارکتینگ نیز شیوه ها و قوانین خاص خود را دارد. سیستم نت ورک باید از راه صحیح، بدون اغراق، به شکل واقع بینانه و منطقی، به افراد واجد شرایط و در جای درست معرفی شود.
  • محصول در نت ورک مارکتینگ بهانه است. مهم پلان درآمدی و عضوگیری است!!!
    این تفکر فقط برای نت ورکی های هرمی باینری صدق می کند. هر شرکت نت ورکر هم که این ادعا را مطرح کند باید به سلامت آن شک کرد. در شبکه های بازارداری نت ورکی واقعی، یکی از ویژگی های اصلی و شرایط مهم صلاحیت آنها، داشتن محصول با کیفیت، قابل دسترس و بین المللی است. در این صورت است که محصول با کیفیت، خود بهترین نشانه برای انجام تبلیغات است. کالا و خدمات خوب باعث می شود که مشتری با اطمینان و شفافیت خرید کند و آن را با اعتماد به نفس مصرف کند یا بفروشد.
  • من وارد نت ورک مارکتینگ می شوم و به امید خدا و کمک بالا دستی، همه چیز درست می شود!!!  
    خیر. ورود به نت ورک، کار بسیار آسان و درحد ثبت نام و دریافت ID است. این اقدام برای شروع، چیزی را عوض نمی کند. نت ورک مارکتینگ مانند هر بیزینس نیاز به تلاش، پشتکار، برنامه ریزی، انتخاب صحیح، پیگیری و تدبیر دارد. بدون برخورداری از هر یک از پیش نیازهای مذکور، موفقیت ناممکن است.