مواد غذایی سفره ایرانی: نگاهی به آمار مصرف 
       نگاهی گذرا
به آمار میزان مصرف برخی از رایج ترین مواد غذایی سفره ایرانی ها، از جمله نمک، نوشابه، لبنیات، شکر و نان بدون سبوس، بار دیگر وضعیت اسف بار و تامل برانگیز شیوه و استایل ناصحیح تغذیه در کشورمان ایران را به تصویر می کشد!!
       میزان چاقی در افراد گروه سنی ۴۵ تا ۵۵ سال، به میزان ۷/۷۱ درصد در خانم ها و ۵/۵ درصد در آقایان است. در این گروه سنی همچنین ۴۴ درصد افراد، چربی بالایی در خون خود دارند. 
       میزان ابتلا به زیادی فشار خون در بین افراد سنین ۲۳ تا ۳۴ سال ۱۱ درصد، افراد ۳۵ تا ۴۴ سال ۲۰ درصد و افراد ۴۵ تا ۶۵ سال بالغ بر ۴۸ درصد است. مهم ترین علت زیادی فشار خون، ناشی از مصرف اضافی نمک است. این میزان از مصرف نمک در کشور ما دو برابر میانگین جهانی است!( نگاهی به آمار مصرف مواد غذایی در سفره ایرانی )نان بدون سبوس در سفره ایرانی

         در حال مطالعه مقاله: آمار عجیب میزان مصرف مواد غذایی سفره ایرانی هستید
        طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، متوسط مصرف نمک سدیم کلراید ( به عنوان پر مصرف ترین چاشنی در مواد غذایی سفره ایرانی ) باید روزانه ۵ گرم برای افراد زیر ۵۰ سال و ۳ گرم برای افراد بالای ۵۰ سال باشد. به زبان دیگر، میزان استاندارد و توصیه شده مصرف نمک بین ۴ تا ۵ گرم در روز است، در حالی که ایرانیان به طور متوسط روزانه ۸ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می کنند. در واقع ما ایرانی ها ۲/۵ برابر دیگر مردم جهان، نمک می خوریم.
      – هر ۳۱۰ گرم نان ۵ گرم 
      – هر ۶۰ گرم پنیر ۲ گرم
      – هر ۱۰۰ گرم چیپس ۷/۲ گرم
      – هر یک برش پیتزا ۴ گرم
      – هر ۱۰ دانه زیتون یک گرم 
      – هر ۳ برش کالباس ۵/۴ گرم 
 نمک دارد. میزان شیوع ابتلا به “افزایش فشار خون” در ایران حدود ۱۹ درصد در جمعیت افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله است. یعنی ۱۰ میلیون نفر دچار فشار خون بالا هستند. مرگ منتسب به فشار خون بالا حدود ۸۶،۵۰۰ نفر در سال و البته رو به افزایش است. در حدود ۵۹ درصد از زنان در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال و ۳۶ درصد از مردان در همین گروه سنی، مبتلا به فشار خون بالا هستند. میزان دریافت روزانه نمک در کشور ۱۲-۱۰ گرم برای هر نفر ( یعنی ۲ تا ۳ برابر مقادیر توصیه شده ) است. طبق آمار موجود ۵۱ درصد مردم همیشه و ۲۶ درصد، بعضی اوقات از نمکدان در حین صرف غذا استفاده می کنند.   
        قوت غالب مردم ایران نان ( مهم ترین بخش مواد غذایی سفره ایرانی و تامین کننده کربوهیدرات ) است. ایران بالاترین رتبه مصرف سرانه نان در جهان را به خود اختصاص داده است. ایرانیان ۶ برابر مردم جهان نان مصرف می کنند، اما در مقابل، مصرف بسیاری از مواد مغذی آنها کمتر از کشورهای دیگر است. در حال مطالعه آمار عجیب و تامل برانگیز میزان مصرف برخی مواد غذایی سفره ایرانی هستید.
        برای مثال، میزان مصرف سالانه تخم مرغ در ایران، بین ۸ تا ۹ کیلوگرم در سال است و این رقم، معادل یک سوم مصرف تخم مرغ در کشورهای پیشرفته است.
        ایران رتبه نخست جهان را در مصرف نوشابه دارد.
        سرانه مصرف شیر در ایران ۹۱ کیلوگرم در سال است، در حالی که این رقم در اروپا ۳۰۰ کیلوگرم برآورد می شود. بر اساس آخرین آمار در مورد سبد غذائی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر، روزانه ۱۳۹ گرم است و فقط ۲۸ گرم از این میزان را شیر تشکیل می دهد، در حالی که مصرف مطلوب لبنیات برای هر فرد باید روزانه ۲۲۵ تا ۲۴۰ گرم در روز باشد.
        سرانه مصرف شکر برای هر ایرانی در یک سال ۳۰ کیلوگرم و ۶ برابر میانگین هر فرد در دنیا است.
        ایران در تولید ۱۵ محصول اصلی باغی دنیا، مقام نخست تا دهم را دارد و بیش از ۴ درصد از میوه و مرکبات جهان را تولید می کند، اما  مصرف سبزی و میوه در کشورمان، کمتر از میزان استاندارد جهانی است. روزانه هر فرد باید دست کم ۴۰۰ گرم میوه و سبزی مصرف کند. سرانه مصرف میوه در ایران ۱۰۰ گرم است. 
        سرانه مصرف سالیانه ماهی ایرانیان تنها ۷ کیلوگرم و این رقم در جهان معادل ۱۸ کیلوگرم است. سازمان شیلات ایران در این خصوص معتقد است که در کشورهای توسعه یافته، سرانه مصرف آبزیان نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته بیشتر است. متوسط مصرف سرانه در این کشورها حدود ۲۸ کیلوگرم است. سرانه مصرف آبزیان ( به عنوان کمیاب ترین منبع پروتئینی دریایی در سبد مواد غذایی سفره ایرانی ) در برخی از کشورها مثل ژاپن و نروژ حدود ۷۰ کیلوگرم است. مصرف سرانه آبزیان در ایران از نصف متوسط جهانی هم کمتر است!! نگاهی به آمار مصرف مواد غذایی سفره ایرانی …
        مصرف سرانه روغن برای هر ایرانی ۳ کیلوگرم در یک سال است. به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به سرانه مصرف روغن، طی سال های ۸۷ تا ۹۰ شمسی ۲۰۰ درصد اضافه شده  است. وزارت خانه متبوع مصمم است مصرف روغن را طی یک دهه آینده با برنامه ریزی دقیق کاهش دهدمنابع اسید چرب امگا-3 در طبیعت

    ادامه مقاله ” نگاهی تامل برانگیز به میزان مصرف برخی مواد غذایی سفره ایرانی “ را مطالعه می فرمائید
         در کشور ما بخش عمده نمک مصرفی، از طریق افزوده شدن نمک به نان و غذاهای خانگی است. بنابر این:
برنامه ریزی برای کاهش مصرف نمک، باید با هدف آگاه سازی جامعه و تغییر رفتارهای غذائی در سطح خانواده انجام شود.
برای ارائه آموزش و فرهنگ سازی، کلیه بخش های ذی ربط در امر آموزش از جمله صدا و سیما، رسانه های جمعی، فضاهای مجازی، آموزش و پرورش، مربیان مهد کودک ها، خانه های سلامت و فرهنگ سراها در شهرداری باید کمک کنند.
با توجه به متوسط مصرف نان در کشور ( سرانه ۳۲۰ گرم در روز ) کاهش دادن نمک مصرفی در نان می تواند نقش قابل توجهی در کاهش مصرف نمک مصرفی افراد جامعه داشته باشد. همکاری صنایع نان و نانوایان نیز برای کم کردن میزان نمک در نان ها مهم است.
با توجه به الگوی غذائی عموم مردم، بازنگری و تجدید نظر در استاندارد میزان اضافه سازی نمک، در آن دسته از مواد غذائی که تکرر مصرف بیشتری دارند ( پنیر، رب گوجه فرنگی، تن ماهی، چیپس، پفک و..) باید انجام شود. نگاهی به آمار مصرف برخی از مواد غذایی در سفره ایرانی
صنایع غذائی باید برای تولید محصولات خوراکی کم نمک تشویق و حمایت شوند.رژیم غذایی نامناسب

  مطالعه انجام شده برای تعیین میزان نمک سدیم کلراید در محصولات غذایی در کشور در سال ۱۳۹۲ این آمار را نشان داده است: ( ادامه مقاله” نگاهی تامل برانگیز به آمار مصرف برخی از مواد غذایی سفره ایرانی “)
  – میزان نمک در ۱۰۰ گرم نان معادل ۲ گرم است، یعنی ۶ گرم نمک، فقط با مصرف همین مقدار یک قرص نان مصرف می شود
  – میزان نمک در ۶۰ گرم پنیر ( به اندازه یک قوطی کبریت ) معادل ۲/۲ گرم است
  – ۱۰۰ گرم چیپس 7/2 گرم نمک دارد
  – ۱۰۰ گرم از فرآورده های غلات حجیم شده مانند پفک ۲/۷ گرم نمک دارد 
  – یک پیتزا ( ۱۵۰ گرم ) با پنیر و گوجه فرنگی، حدود ۵ گرم نمک و ۳ برش کالباس ( ۹۰ گرم ) حدود ۴/۵ گرم نمک دارد
  – ۱۰۰ گرم سوسیس حدود ۲ گرم نمک دارد
  – یک همبرگر ۱۰۰ گرمی حدود ۲/۲ گرم نمک دارد 
  – ۱۰ عدد زیتون یک گرم نمک دارد
  – ۱۰۰ گرم  که به آن نمک زده می شود ۳ گرم نمک دارد

عوارض سرخ کردن با روغن