اصول آبیاری و برداشت گیاه آلوئه ورا
      در این یادداشت نحوه صحیح و علمی آبیاری و اصول برداشت برگ های گیاه آلوئه ورا در مقیاس گلحانه ای و در زمین های غیر گلخانه ای به طور اختصار شرح داده می شود. شما می توانید برای دریافت اطلاعات مفید در باره ترکیبات گیاهی و مواد آلی ارزشمند در ژل برگ های آلوئه ورا اینجا کلیک کنید
همچنین مقاله های سودمند زیر را مطالعه فرمائید:
     –
تاریخچه مصرف گیاه آلوئه ورا در جهان
     – روش های تکثیر گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه هزار درمان      آلوئه ورا گیاهی است با برگ های گوشتی و آبدار، ولی آبیاری آن آداب خاص خود را دارد و نباید بیش از نیاز واقعی گیاه باشد. اصولا، زمانی به آبیاری گلدان اقدام می شود که سطح روئی خاک گلدان خیس نباشد و خشکی معقولی داشته باشد.
      در عمل کشاورزان در ته گلدان به ارتفاع دو سانتی متر شن می ریزند تا از پوسیدن ریشه جلوگیری شود. سیستم آبیاری معمولا به دو شکل است:
          ۱- در کشت های گلخانه ای، آبیاری به صورت قطره ای است. میزان مورد نیاز آب برای تولید گیاه یک کیلوگرمی حدودا ۱۵۰ سی سی است.
          ۲- در زمین های غیر گلخانه ای، بهترین روش آبیاری « سیستم فارو » است. در این روش در فواصل معینی، پشته هایی از خاک ایجاد و روی این پشته ها نهال آلوئه ورا کاشته می شود.
      نکته مهم:
      شرط افزایش میزان ژل در برگ ها، آبیاری منظم و علمی است. در صورتی که گیاه به مقدار کافی آبیاری نشود میزان آلوئین ( Aloin ) و امودین ( Emodin ) دو آنتراکینون ( Anthraquinone ) مهم گیاه آلوئه ورا افزایش می یابد و به دنبال آن مزه ژل تلخ تر شده، رنگ ژل نیز مایل به قهوه ای می شود.

برداشت برگ آلوئه ورا ( Harvesting ):
        برداشت برگ آلوئه ورا از قائده گیاه انجام می شود و بستگی به اندازه و کیفیت پاجوش های کشت شده دارد. در حدود ۸ ماه زمان پس از کاشت پاجوش لازم است تا برداشت انجام شود.
        نکته مهم این است که با آنکه گیاه آلوئه ورای مسن مقاومت بیشتری نسبت به آلوئه ورای جوان دارد اما مسن تر بودن گیاه نشانه قدرت بیشتر برای اثرات درمانی آن نسبت به انواع جوان تر نیست. از جهت میزان مواد موثره شفابخش، حتی یک گیاه کوچک هم می تواند بازدهی درمانی خوبی داشته باشد. برای اینکه گیاه آلوئه ورا به طور کامل بالغ شود زمان ۱۸ تا ۲۴ ماه وقت لازم است.
        نکات مهم در برداشت گیاه:
    – پس از جدا شدن برگ آلوئه ورا از گیاه اصلی، انتقال سریع برگ ها به محل فرآوری کارخانه، توسط کانتینرهای یخچال دار که دمای مورد نیاز را در طول مسیر تامین می کنند الزامی است. ممکن است این عملیات به شکل دیگری نیز، مثل شستشوی برگ ها، خارج کردن ژل از برگ و انتقال سریع آنها به کارخانه های فرآوری انجام گیرد.
    – برگی از گیاه، شرایط لازم در زمان برداشت را دارد که طول بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر داشته باشد و نه کمتر
    – در زمان برداشت برگ، ماده زرد رنگی که از سلول های محل قطع برگ از گیاه ترشح می شود نباید با خود ژل ادغام شود.
    – تعداد دفعات برداشت برگ هر گیاه آلوئه ورا معمولا ۴ بار در هر سال است.
    – در هر بار برداشت برگ از گیاه، معمولا ۳ برگ برداشت می شود ( ۱۲ برگ در طول یک سال )
    – در زمان برداشت، چیدن برگ باید سریع و توسط یک چاقوی تیز انجام شود.
    – برای انتخاب برگ های کاملا رشد کرده و بالغ، بهتر است از برگ های مجاور به خاک و پایین ساقه اصلی چیده شود، چون برگ های زیرین مورد اشاره، قدرت مداوای بیشتری دارند، ضمن اینکه اعمال حیاتی کمتری نسبت به برگ های فوقانی انجام می دهند

       کمپانی فوراور آمریکا اولین کمپانی در جهان است که به واسطه تولید ژل تثبیت شده آلوئه ورا با فرمولاسیون منحصر به فرد، اولین تائیدیه از سوی « کمیسیون جهانی مطالعات آلوئه ورا » ( IASC International Aloe Science Council ) را دریافت کرده است.
       همه ترکیبات، مکمل ها و فرآورده های ژل آلوئه ورا تولید شده در این کمپانی، بدون شکر، پارابن و گلوتن هستند. برای مشاهده سایر گواهی نامه ها، مجوزها، جوایز و افتخارات کمپانی فوراور اینجا کلیک کنید

مقالات مرتبط