معیارهای اصلی انتخاب یک شرکت نت ورک مارکتینگ مناسب:

من برای این بخش از وب سایت و این یادداشت، تعصب فراوان دارم! (دکترگلزار مولف)

به نظر من، این مقاله مهم ترین نکاتی را که باید در انتخاب شرکت نت ورک مارکتینگ مورد توجه و دقت قرار داد، به روشنی شرح می دهد. انتخاب صحیح شرکت می تواند شروع موفقیت، تلاش و خلاقیت باشد. انتخاب یک شرکت نت ورکر مشکل دار می تواند فرد را برای همیشه از نت ورک مارکتینگ برنجاند. ضرب المثل بسیار ارزشمند ایرانی در اینجا به وضوح مصداق دارد:
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج
واقعیت مهم دیگر این است که لیدرهای نت ورک مارکتینگ و مشاوران آگاه در این حرفه، می گویند دست کم نه نفر از هر ده نفری که به شرکت های نت ورک مارکتینگ ملحق می شوند، در خلال نود روز ابتدایی، یا از کار خارج می شوند و یا شکست می خورند. صرف نظر از درستی این ادعا، پرسش مهم این است که چرا میزان خروجی یا شکست، اینقدر بالا است؟!
همچنان که گفته شد و دوباره تاکید می گردد، مشکل مهم، “شیوه ورود” اکثر افراد به نت ورک مارکتینگ است. به نظر می رسد، آنها در این مورد منفعلانه عمل می کنند، به دیگران اجازه می دهند برایشان تصمیم بگیرند. در زمان انتخاب، به جای اینکه وقت کافی صرف کنند، دنبال شرکتی باشند که با علاقه ها، ارزش ها و وضعیت مالی شان مطابقت داشته باشد، به دیگران اجازه می دهند برایشان انتخاب کنند، یا کسی آنها را به جلسه ای دعوت کند و تصمیم بگیرد. علت این معضل بزرگ چیست؟
پاسخ این است که شاید مردم هنگام خرید، ابتدا با احساسات شان تصمیم می گیرند و بعد با فکرشان!!

 واقعیت این است که عقل سلیم و درک متعارف، در دراز مدت به تصمیم گیری بهتر و در نتیجه به کاهش میزان خروجی ها از نت ورک مارکتینگ کمک خواهد کرد.
نخستین گام برای گرفتن یک تصمیم عاقلانه در خصوص ورود به نت ورک مارکتینگ، صرف وقت، تامل و حوصله برای بررسی فرصت های موجود در نت ورک مارکتینگ است. شاید یکی از دلایل غافل شدن از تحقیق، برای بعضی از افراد این باشد که چون دنبال فرصتی برای کار پاره وقت !هستند پس دلیل خاصی نمی بینند که روزها و هفته ها برای تحقیق وقت صرف کنند. مهم ترین نکته نهایی این است که شاید برخی از افرادی که قصد ورود به نت ورک مارکتینگ دارند، برای تحقیق و بررسی نمی دانند چه سئوالاتی را باید بپرسند، یا اینکه تنبلی می کنند. در نتیجه فقط به اعتماد حامی شان یا اعتبار شرکت تکیه می کنند و این امر اغلب کافی نیست.
واقعیت تلخی که در ایران به وفور شاهد آن هستیم این است که تازه واردها (new comers) بدون مطالعه و تحقیق کافی، شرکتی را انتخاب و شروع به فعالیت می کنند. در واقع آنها با اولین شرکتی که با پیشنهاد کاری اش مواجه می شوند کار را شروع می کنند. اگر اولین شرکتی که نامش شنیده می شود خوب نباشد چه اتفاقی می افتد؟ کمترین خسارت، اتلاف وقت، انرژی و سرمایه است!
( شرکت ما بهترین برنامه سوددهی را دارد! می توانید در این شرکت درآمد زیادی داشته باشید ). این جمله ای است که شما از دهان همه دعوت کنندگان می شنوید.
بزرگان نت ورک مارکتینگ همیشه توصیه می کنند که “درآمد” تنها معیار ورود به نت ورک مارکتینگ نیست. این جمله را هم زیاد می شنوید:
( ما محصولاتی با کیفیت عالی داریم که می تواند زندگی تان را عوض کند! )
اما محصولات عالی هم علاوه بر اهمیت، نمی تواند دلیل اصلی پیوستن به شرکت نت ورک مارکتینگ باشد. رندی گیج ( Randy Gage) در کتاب “از ام وی تا زامبی ها” ( ترجمه استاد ارجمند جناب آقای پیام مقیم اسلام ) می فرماید:
متاسفانه، اکثر مردم زمان کمی را می گذارند تا انتخاب کنند که با چه شرکتی همکاری کنند، اما به نسبت، زمان بیشتری را صرف انتخاب مدل گوشی همراه خود می کنند! در واقع اکثر مردم اجازه می دهند که شرکت شان، آنها را انتخاب کند. آنها قطعا آینده بهتری خواهند داشت اگر قبل از پریدن به یک شرکت، ابتدا تحقیقاتی انجام دهند. وقتی اجازه می دهید شرکت ها شما را انتخاب کنند، دو نگاه در این خصوص وجود دارد:
۱- توسط کسی که او را می شناسید به شما شرکتی معرفی می شود. اگر افراد شرکت، پشتیبان شما شوند، متعهد به کار کردن با شما و برای شما باشند، شرایط ایده آل به نظر می رسد. لازم نیست که شما راجع به شرکت های دیگر زمان صرف کنید، تحقیق، مقایسه و بررسی انجام دهید، چون در این صورت، زمانی که باید درآمدزایی شما آغاز شود، تازه کار خود را شروع می کنید.
۲- شرکت شما به تازگی رفتارهای دراماتیک، ناسنجیده و غیر کارشناسانه انجام داده است، به طوری که موفقیت شما زیر سئوال رفته است و شما به این نتیجه رسیده اید که باید شرکت دیگری را برای فعالیت جدید انتخاب کنید.

ابزارهای موجود برای تحقیق، بررسی و انتخاب شرکت نت ورک مارکتینگ :

۱- اینترنت
۲- رسانه ها
۳- انجمن های نت ورک مارکتینگ
۴- مشاوران واقعی نت ورک مارکتینگ
۵- افرادی که با شرکت مورد بررسی در ارتباط هستند ( مدیران و توزیع کنندگان کالا )
۶- افراد متخصص در علم نت ورک مارکتینگ
ابزارهای فوق به شما کمک می کنند که چگونه اطلاعات مورد نیازتان را برای تصمیم گیری درباره پیوستن به یک شرکت به دست آورید:
۱- هرگز در جستجو به واسطه اینترنت پشیمان نخواهید شد. مطالب بسیار زیادی در رابطه با MLM ( نت ورک مارکتینگ چند سطحی) وجود دارد. از فیلترهای مختلف می توانید استفاده کنید، مثلا با نام هر کشور
۲) نشریات تخصصی مجازی در داخل و خارج از کشور و وب سایت های معتبر : برای مثال

  • مجله “سبک زندگی با نت ورک مارکتینگ” Network Marketing Life Styles با وب سایت mlmlifestyles.com
  • ماهنامه آموزشی و اطلاعاتی Up Line و وب سایت آن با همین نام
  • نشریه بین المللی نت ورک مارکتینگ “Money Makers”
    ۳) انجمن ها : علاوه بر ارائه فهرست مفصلی از شرکت های نت ورک مارکتینگ، این انجمن ها، مقالات، گزارش های ویژه و اطلاعات مفیدی درباره وقایع و فعالیت های مرتبط در اختیار مراجعین قرار می دهند.
    الف) انجمن فروش مستقیم (Direct Selling Association   (DSA   محل دفتر اصلی انجمن در کشور آمریکا است 
    ب) انجمن بین المللی نت ورک مارکتینگ چند سطحی   MLMIA  با وب سایت mlmia.com  این انجمن که دفتر اصلی آن در کشور آمریکا واقع شده، منابع بسیار مفیدی از جمله لینک ارتباط با متخصصین  مختلف حرفه نت ورک را  به مراجعین معرفی میکند
    ۴) مشاورین و روسای موسسات مشاوره ای نت ورک مارکتینگ: منابعی بسیار عالی هستند. یکی از معروف ترین آنها مایکل شفلد (M. Sheffield) رئيس موسسه مشاوره ای نت ورک مارکتینگ است که سالانه به بیش از ۴۰۰ شرکت در زمینه نت ورک کمک می کند. وب سایت او (Sheffieldnet.com) همیشه دارای اخبار دست اول و داغ است!
    کن راد (Kan Rudd) رئيس شرکت پرایم سیستمز در فلوریدای آمریکا تجربیات فراوانی دارد. او ساخت مجموعه های بزرگ و تربیت نت ورک مارکترهای معروف را در کارنامه خود دارد.
    جان هیز (John Hays) دارای فهرست رایگان ارزیابی شرکت های نت ورک مارکتینگ است و خود، آن را طراحی کرده است. وب سایت نامبرده mlmlegal.com منبعی از مقالات، اخبار، نشریه ها و اطلاعات جامع راجع به نت ورک مارکتینگ است .
    ۵- قبل از تصمیم گیری به ورود به شرکت نت ورک مارکتینگ مورد نظرتان با افراد مرتبط با شرکت و کالای آن گفتگو کنید از جمله:
    – صاحبان مشاغل آزاد مرتبط با کالا
    – مدیران و کارمندان شرکت
    – مسئولان دولتی مرتبط و ناظر 
    – فروشندگان کالا

    فروشندگان و توزیع کنندگان کالا به احتمال زیاد از نحوه عملکرد شرکت، اهداف آن و نحوه برخورد با مشتریان آگاهی دارند. حداقل با ۵ تا ۶ تن از آنها به صورت تلفنی یا حضوری مذاکره کنید. مهمترین پرسش هایی که می توانید از توزیع کنندگان شرکت مطرح کنید:
  • دلیل ورودتان به شرکت چه بوده است
  • قبل از حصول درآمد، چقدر هزینه کردید
  • آیا می توان به شکل پاره وقت به این شرکت وارد شد و موفق بود
  • میزان سودمندی آموزش ها چقدر بوده است
  • کدام یک از کالا های شرکت برایتان محبوب تر است و چرا
  • ارزیابی شما از نحوه خدمات به مشتریان توسط شرکت چیست
  • حداقل سه ویژگی که شما را جذب این  شرکت کردهٍ، نام ببرید 
  • رسالت شرکت چیست و برای ایفای آن چه اقداماتی انجام می دهد
  • آیا تیم مدیریتی شرکت نقاط ضعفی دارد. نقاط مثبت و قوت آنها کدام است
  • پلان درآمدی را توضیح دهید
  • قیمت کالا یا خدمات این شرکت در چه وضعیتی است ( منصفانه ، رقابتی )
  • آیا در ابتدای ورود، شرکت، شما را ملزم به خرید حجم معینی از کالا کرده است
  • آیا اگر الان به جای من بودید وارد این شرکت می شدید
    ۶- متخصصین، عرضه کنندگان، فروشندگان، مدیران و توزیع کنندگان ارشد می توانند نقاط ضعف شرکت را بیان کنند. ضمنا تحقیق کنید که شرکت مورد نظر شما در صورت نیاز به کمک های تخصصی، از چه کسانی کمک می گیرد. در صورت امکان با این دسته از افراد ملاقات کنید
    لازم است ملاک های مهم انتخاب شرکت را به چند بخش اساسی تقسیم کنیم:
    الف) ویژگی های مهم مدیریتی شرکت
    ب) ویژگی های مهم محصول و خدمات
     ج) ویژگی های مهم پلان درآمدی
     د) ویژگی های مهم آموزشی
    ه) ویژگی های شبکه سازی
    و) ویژگی حقوقی و قانونی بین المللی
    ز) ویژگی تیم لیدرشیپ
    ی) ابزارهای کمکی برای تحقیق، بررسی و انتخاب شرکت
    خ) ویژگی های شخصی خودتان