محصول و خدمات

بدون تردید کالا یا خدمات قابل ارائه در هر شرکت نت ورک مارکتینگ، مهم ترین فاکتور در کسب موفقیت شرکت، از مهم ترین معیار ارزیابی و انتخاب شرکت مورد مطالعه و نیز مهم ترین دغدغه، برای هم توزیع کنندگان و هم مصرف کنندگان نهایی خواهد بود.
اساس نت ورک مارکتینگ واقعی، همیشه تولید و توزیع کالای با کیفیت است، کالایی که منحصر به فرد باشد، چشم های مصرف کننده با دیدنش برق بزند و کیفیت بالای آن مبلغ خودش باشد. برخلاف تصور باطل برخی از افراد، نت ورک مارکتینگ، جای “هر چیزی فروختن” نیست و نت ورکر واقعی کسی است که تنها، کالایی را می فروشد که خود با تمام وجود حاضر به مصرف آن است.

آیا خودتان مصرف کننده آن کالا یا خدمت هستید؟
پرسشی بسیار واضح، جدی و منطقی و یک محک واقعی است. از طرفی یک فروشنده حرفه ای (یعنی کسی که می تواند بنای تجارتی بگذارد و حقوق مشتریان را در نظر بگیرد) کسی است که هرگز کالایی را که خودش قبول ندارد به دیگری نمی فروشد، چون معتقد است در رابطه ای دو طرفه، می تواند این اطمینان را به مشتری بدهد. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اگر کالا در کیفیت حرفی برای گفتن داشته باشد آنگاه برای نت ورک مارکتینگ گزینه ای عالی است. وقتی که شما قلبا معتقد باشید که مشتریان باید از کالا و خدمات ارائه شده راضی باشند، در این صورت شما برنده خواهید بود. پس مطمئن شوید، شرکتی را انتخاب می کنید که خودتان هم کالاهای آن را می پسندید و از آنها استفاده می کنید.

خریدار کالای شرکت چه کسانی هستند؟
این بسیار اهمیت دارد که بدانید جامعه مخاطب شما چه کسانی هستند. آیا خریدار کالای شما افراد میان سال تشکیل می دهند؟ آیا بیشتر مشتری های شما خانم ها، مادران و زنان خانه دار هستند؟ آیا از کار کردن در این بازار لذت می برید؟ اگر کالای شما مورد نیاز قشر کارگر است، آیا برای همکاری با آنها مشکلی ندارید؟ اگر مخاطب شما اکثرا کارمند هستند، آیا چالش مهمی ندارید؟ شما باید مشتریان خود را بشناسید و سازگاری تان را با آنها بررسی کنید. شک نکنید، اگر افرادی که در نت ورک مارکتینگ با آنها آشنا می شوید را دوست داشته باشید ( یعنی مشتریانی که با آنها برخورد می کنید یا توزیع کنندگانی که در زیر مجموعه شما فعالیت می کنند) در آن صورت به احتمال زیاد به کار در این تجارت ادامه می دهید.

میزان خرید کالا و تکرار مصرف آن توسط خریداران:
 نت ورکر و بازاردار شبکه ای، علاوه بر دانستن اینکه چه کالایی را عرضه می کند و جدای اطمینان از کیفیت بالای کالاها یا خدمات، باید از تکرار مصرف آنها توسط مصرف کنندگان مطمئن باشد. اگر شما برای کالایتان به طور مرتب فروش نداشته باشید، میزان فروش و رقم چک های شما کوچک خواهد بود تا جایی که ممکن است ارزش زحمات و تلاش های شما را نداشته باشد.
نکته مهم این که بهتر است به دنبال کالا یا خدماتی باشید که همه یا بیشتر افراد جامعه ترجیحا به آن نیاز دارند و یا سبد کالای شرکت مورد نظر شما، طیف وسیعی از افراد جامعه را در هر سن و سال در برگیرد. بسیاری از مردم به طور روزانه یا هفتگی، محصولات غذایی، شوینده ها، ویتامین و مکمل های کنترل وزن را مصرف می کنند، اما آیا همه آنها به دستگاه تصفیه آب یا یک اتوی خانگی احتیاج دارند؟
آیا حاضرید کالا یا خدماتی را عرضه کنید که مردم به مدت چندین سال از آن استفاده می کنند؟ طبیعتا اگر کالا چیزی نباشد که مشتری همیشه یا بیشتر مواقع از آن استفاده کند، میزان فروش شما پایین خواهد بود. بر اساس قانون مصرف، شما باید در نت ورک مارکتینگ سرمایه و وقت خود را صرف کالا و شرکتی کنید که مردم به طور مداوم و همیشه از آن استفاده می کنند و یا در سبد کالای آن شرکت، طیفی از کالاهای مختلف با نیازهای متفاوت وجود داشته باشد.

آیا خریداران از مزایای کالای شما مطلع هستند؟
افراد جامعه ای که شما در آن زندگی می کنید نیازهای مختلفی دارند. اقبال مصرف کالا و خدمات، برای آحاد جامعه بستگی به وضعیت اقتصادی، کیفیت زندگی، تحصیلات، وضعیت بهداشت، توزیع سنی جمعیت، نرخ تورم و بیکاری، عادات غذایی، اعتقادات دینی و ملی آنها دارد.
با توجه به موارد فوق، ممکن است میزان فروش کالا یا خدمات مورد نظر شما به میزان معلومات و آگاهی مخاطبین شما بستگی داشته باشد. برای مثال ممکن است شما مکمل کاهنده قند خون بفروشید، به طوری که مصرف آن، میزان نیاز بیماران دیابتی را به داروی انسولین به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در این صورت، میزان فروش و درآمدتان بستگی به میزان آگاهی مخاطبین شما خواهد داشت، چون همه افراد از مزایای ویژه مکمل شما و اثرات مثبت آن در کاهش وابستگی به انسولین مطلع نیستند. این نکته در مورد هر کالا یا خدماتی صادق است. اگر مزایای استفاده از یک کالا برای مخاطبین آشکار نشود، فروش آن کالا به سختی انجام می گیرد.
بنا بر این طبیعی است که به دنبال کالا و خدماتی باشید که مردم به طور مداوم از آنها استفاده می کنند و از مزایای آن آگاه تر هستند. شما نمی توانید به امید اینکه مردم را متقاعد به مصرف کالا خواهید کرد، به تجارت نت ورک مارکتینگ برای این کالا و فروش آن امیدوار باشید.
از طرفی مردم، الزاما آنچه را که شما می گویید باور نمی کنند، اما آنچه را که خودتان مصرف می نمائید باور می کنند. آنها زمانی توصیه های شما را باور می کنند که بدانند خود شما مصرف کننده آن کالا هستید و از مزایای آن بهره مند شده اید.
توصیف های نامعقول و بزرگ نمائی مزایای کالا:
در دنیای تجارت امروز، برخی کمپانی ها چه در مارکتینگ سنتی و چه در نت ورک مارکتینگ، برای دست یابی به سود و سهم بازار، به رفتارهای نامتعارف اقدام می کنند. مثلا توصیف مزایا یا ویژگی هایی که بدون شواهد علمی به یک کالا نسبت داده می شود. از جمله بیان عبارت هائی مانند معجزه، جادویی، کشف تازه، درمان قطعی. 
توصیف های اغراق آمیز و نامعقول، نه تنها مردم را نسبت به حرفه نت ورک مارکتینگ بدبین می کند بلکه موجب کاهش اعتبار شرکت توزیع کننده و حتی نابودی آن می شود.
دیر یا زود کالاهای تقلبی و بی کیفیت توسط ادارات ناظر و ذی ربط و حتی اشخاص، شناسایی و توقیف می شوند. قید چنین محصولاتی را بزنید!! جالب است بدانید، کالاهای تقلبی و بی کیفیت اغلب از طریق شکایات مرتبط با برچسب ها، تبلیغات عوام فریبانه و بروشورهای تبلیغاتی این کالاها شناسایی می شوند.
در مواردی هم متاسفانه توزیع کننده ادعا می کند که کالایش مورد تائید رسمی سازمان های علمی، ادارات و انجمن های مرتبط است، در حالی که اگر دلیل و مدرکی ارائه نشود یا حتی تاریخ اعتبار هر نمونه مجوز یا گواهی نامه گذشته باشد،ادعای واهی به حساب می آید .

 آیا کالا یا خدمات می تواند به وعده هایش عمل کند؟
دکتر زیگ زیگلار (Zig Ziglar) در کتاب از “سیر تا پیاز نت ورک مارکتینگ” می فرماید: نیازی نیست که شما یک بازاردار حرفه ای باشید تا تصمیم های خوبی درباره کالاها و خدمات بگیرید. اما مراقب باشید در دام شرکت هایی نیافتید که تعاریف پر آب و تابی از محصولات و خدمات  شان می کنند، در حالی که هنوز بازار واقعی این محصولات به وجود نیامده است.
در تجارت ادعا کردن کار آسانی است. در مورد ادعاها از عقل تان کمک بگیرید، مانند ادعای یک شرکت نت ورک مارکتینگ برای کشف داروی ضد سرطان. بررسی کنید که آیا تاکنون تحقیقی راجع به درستی ادعاهای این شرکت ها صورت گرفته است؟ در اغلب موارد زمانی که پای ارائه مدرک و آمار برای کالا به میان می آید چیزی وجود ندارد. این یک علامت خطر است. حتی توصیه می شود با وجود داشتن مدارک و اسناد به بررسی و صحت آن پرداخته شود.

 همواره برای کالا کیفیت حرف اول را می زند:
بزرگترین تمایز بین کالاهای مختلف از نگاه مشتری در دنیای امروز کیفیت آنهاست. متاسفانه برخی از شرکت ها پس از پشت سر گذاشتن رشد اولیه ، رفع بدهی ها، به دلیل طمع و یا در دوران رکود اقتصادی و تورم، به نیت کاهش قیمت تمام شده، از کیفیت کالای خود می کاهند.

از طرفی به ویژه در دنیای نت ورک مارکتینگ، وقتی یک کمپانی، دنیا را با جدیدترین محصولات خود آشنا می سازد، شرکت های دیگر شروع به تولید کالای مشابه می کنند. از شرکت هایی که چنین رویه ای دارند و روی کیفیت کالا و خدمات شان سرمایه گذاری نکرده اند دوری کنید. این شرکت ها در بازار تجارت ماندگار نیستند.
کیفیت کالاهای مورد نظرتان را به روش های مختلف، تائیدیه ها، گارانتی ها و سابقه مصرف آنها بررسی و ارزیابی کنید. فاجعه زمانی رخ می دهد که شما از زبان مشتری می شنوید که کالای شما به درد نخور هستند و پولشان را دور ریخته اند.
مردم برای خرید و مصرف برخی کالاها علاوه بر کیفیت، برای کاربرد آن جهت سنین پر ریسک مانند اطفال و سالمندان بسیار حساس هستند . در مورد ایمن بودن کالا و تائیدیه های رسمی دولتی یا انجمن های تخصصی علمی مربوطه تحقیق کنید. به راحتی نباید جملات کمپانی را راجع به تدابیر امنیتی و محرمانگی داده ها بپذیرید. شرکت های ممتاز تولید کننده نت ورک مارکتر از دادن اطلاعات علمی صحیح به توزیع کنندگان و مصرف کنندگان نهایی دریغ نمی کنند.

تحویل کالا بر عهده کیست؟
امروزه تحویل رایگان ( درب منزل ) برای کالا، به خواست عمومی و گزینه ضروری برای مصرف کننده نهایی تبدیل شده است. علاوه بر اینکه تحویل در محل برای برخی کالا ها به جهت ماهیت آسیب پذیری آنها دارای اهمیت شده است، باید به مشتری حق داد که در موارد مساوی بودن شرایط و کیفیت دو کالای مورد تقاضا، اولویت را به تحویل رایگان بسپارد. برابر قوانین
موجود در ایران، در حال حاضر فروشگاه های اینترنتی موظف به تحویل کالا به شکل رایگان به آدرس اعلام شده هستند.
از طرفی چنانچه ارسال کالا به صورت مستقیم توسط شرکت عرضه کننده انجام گیرد، در این صورت زحمت انبار کردن کالا و برنامه ریزی ها برای تحویل کالا توسط نمایندگان و توزیع کنندگان حذف می شود.

آیا شرکت نت ورکر شما را ملزم به خرید عمده ابتدایی و انبار کردن کالا می نماید؟
مجبور کردن توزیع کنندگان و نمایندگان مستقل فروش، به خرید حجمی معین و سنگین از کالا، در ابتدای فعالیت به بهانه سرویس دهی بهتر، بخشی از شرایط پلان های درآمدی برخی از شرکت های نت ورک مارکتینگ است. از این شرکت ها پرهیز کنید. چون عاقبت خوبی برای شما ندارد، به دلایل مختلف و قابل وقوع از جمله:

  • ناتوانی نماینده در فروش کالا به دلیل های مختلف مثل نقص در آموزش یا بی علاقگی
  • قیمت بالای محصولات
  • فرا رسیدن تاریخ انقضای محصولات
  • نبودن تناسب بین تعداد خریداری شده از کالا و نیاز بازار
    توزیع کنندگان وقتی نتوانسته اند کالا ها را بفروشند، دچار دردسر و خسارت مالی شده اند. از نگاه قانونی، فعالیت شرکت هایی که نمایندگان خود را ملزم به خرید و انبار نمودن مقدار فراوانی از کالاها می کنند غیر قانونی است.

آیا شرکت خود را ملزم به باز پس گیری کالا می داند؟
بیشتر شرکت های معظم و قانونمند که مشتری مداری و رضایت مشتری را در سر لوحه و منشور خود دارند و نیز از کیفیت محصولات خود مطمئن هستند، کالاهای انبار شده توزیع کننده را از وی بازخرید می کنند و رسما این موضوع را در قراردادهای مابین شرکت و توزیع کننده درج می کنند.
معمولا در دو حالت این باز پس گیری انجام می شود:
۱ ) هرگاه توزیع کننده به دلایل مختلف عضویت خود را لغو می کند.
۲) هرگاه توزیع کننده نتواند در مدت معینی ( که شرکت تعیین می کند ) پس از خرید کالا، تمام آن را بفروشد.
در این موارد ممکن است بازپس گیری با قیمت ۹۰ درصد قیمت خرید اولیه توسط شرکت انجام شود. همچنین هر پورسانتی که از بابت سفارش کالا به توزیع کننده پرداخت شده است به شرکت بر می گردد.
عملکرد شرکت های مشتری محور به روش های مذکور، هم با روح قانون سازگار است و هم آسایش فکری مشتری را به دنبال دارد.

آیا مصرف کنندگان حاضرند کالا و خدمات شما را در بازار معمولی و با همان قیمت خرده فروشی خریداری کنند؟ 
کالا و خدمات مناسب در دنیای نت ورک مارکتینگ، کالا و خدماتی است که فرد در یک بازار معمولی حاضر است همان را به قیمت خرده فروشی آن خرید کند و نه بیشتر.
هرگاه شرکت، از یک طرف، برای کالا یا خدمات خود، ارزش و قیمتی غیر واقعی تعیین نماید و از طرف دیگر همان کالا و خدمات را با تخفیف ( آن گونه که در طرح های تخفیفی و یا باشگاه هدیه ها مرسوم است ) ارائه کند، نتیجه ای جز شکست در پی نخواهد داشت. اگر کسی نمی خواهد کالا و خدمات شما را بدون شرکت در طرح های مختلف ( تشویقی، جبرانی و هدیه ) بخرد، شما احتمالا در یک شرکت هرمی ( Pyramidal ) فعالیت می کنید!!
اگر شرکت از جذابیت، بازی با اعداد و انجام تبلیغات پر سرو صدا با عنوان های مختلف، استفاده می کند، مشتری های شما را آن چنان هیجان زده می کند که متوجه نمی شوند برای کالای شرکت قیمت بیشتری را پرداخت می کنند شما به زودی متضرر خواهید شد.
یک باشگاه مستحکم خرده فروشی شفاف و قانونمند، متشکل از مصرف کنندگانی خوشحال و رضایتمند ( که دریافت پاداش و هدیه در اولویت آنها نیست ) نشانه خوبی است که یک شرکت قوی را نشان می دهد. موفقیت شما بر پایه این موضوع مهم بنا شده است که بتوانید کالای خود را به دست مصرف کننده نهایی برسانید، یعنی کسی که آن را استفاده کند و دوباره سفارش دهد.
شما باید مشتریانی داشته باشید که بخواهند مبلغ خرده فروشی کالای شما را پرداخت کنند. اما این بدان معنی نیست که شرکت ملزم است کالا را ارزانتر از کالای مشابه بیرونی بفروشد، بلکه به این معنا است که کالای مورد اشاره آنقدر ارزش دارد که شما و دیگران بخواهید مبلغ آن را پرداخت کنید.
در حقیقت بسیاری از شرکت های نت ورک مارکتینگ فروش مستقیم، کالاهایی دارند که مبلغ آنها گران تر از کالای مشابه بیرونی است، ولی به واسطه داشتن کیفیت بالا و اثر بخشی خوب و گاها انحصاری بهای بالاتری را از مصرف کننده طلب می کنند.
 آیا اگر در فرصت درآمدزایی و نمایندگی فروش شرکت فعالیت نکنید باز هم این کالا را برای خودتان خریداری می کنید؟
با خودتان صادق باشید. آیا مشتری مصرف کننده شما حق دارد این دو سوال را از شما بپرسد؟
۱) آیا این کالا به درد می خورد؟
۲) آیا خودتان از این کالا استفاده می کنید؟
اگر برای این دو پرسش جوابی ندارید توقع نداشته باشید که دیگران به تجارت شما ملحق شوند.

آیا کالای شرکت خاص و منحصر به فرد است ؟
همانند تجارت سنتی، بهترین شرایط در نت ورک مارکتینگ این است که کالا یا خدمات در انحصار شرکت مورد نظر شما باشد. در این صورت مشتریان تنها می توانند از طریق شما کالای خود را تامین کنند. حال تصور کنید که به طور متقابل اگر همانند کالا یا خدمات شما در سایر فروشگاه های خرده فروشی و وب سایت ها حراج شود، شما با چالش های بسیاری برای فروش رو به رو می شوید و ناچار هستید به واسطه رقابت های قیمتی، کالای خود را به فروش برسانید.
از طرفی هر چه کالای شرکت موردنظر شما مصرفی تر باشد، اقبال و موفقیت شما در همه موارد بیشتر خواهد بود. چون مشتریان به طور مداوم محصولات شما را مصرف می کنند، پس سفارش های متوالی بیشتری از طرف آنها انجام خواهد شد. نتیجه، حجم فروش بالاتر و چک های درآمدی بیشتری برای شماست.
سوالات مهم دیگری که باید درباره کالا و خدمات به جواب برسید:

  • آیا بازاری برای فروش کالا و خدمات به صورت خرده فروشی مورد نظر وجود دارد یا شما مجبورید بازاری برای آنها ایجاد کنید؟
  • آیا محصولات شرکت برای همه افراد قابل استفاده است؟
  • آیا شرکت برای فروش محصولات خود، به روش زرق و برق ایجاد کردن و تعریف کردن پر آب و تاب از کالاها متوسل می شود؟ و یا بر اساس موازین قانونی و مردم پسند به فروش می پردازد؟
  • آیا شرکت از برنامه های آموزشی مشخص و موثری برای آموزش توزیع کنندگان کالا و خدمات استفاده می کند؟
  • آیا مزایای کالا قابل نمایش است؟ آیا مشتری بلافاصله مزایای وعده داده شده را احساس می کند؟
  • آیا کالای  شرکت، با مشتری نوعی ارتباط احساسی ایجاد می کند؟
  • آیا کالای مورد نظر منطبق با گرایش های روز دنیا است؟ آیا ارگانیک یا دوست دار زمین است؟
    همچنان که در ابتدای بحث مطرح شد، محصول، بیشترین اهمیت را در انتخاب شرکت مورد علاقه شما دارد. طرح درآمدزایی، شبکه سازی و برنامه های آموزشی در اولویت های بعدی قرار دارند.