درباره امگا-9 زیتون   درباره اسید چرب امگا-9 و عملکرد آن در بدن انسان
     وضعیت و فراوانی اسید چرب امگا-9 در طبیعت کمی متفاوت از بقیه انواع دیگر امگاها است. اسید چرب امگا-9 یک اسید چرب تک، دارای یک پیوند غیر اشباع ( اولئیک اسید Oleic Acid یا اکتا دکانوئیک اسید Octa decenoic Acid ) است. امگا-9 اسید چرب ضروری نیست ولی برای بدن مفید است. در بدن انسان، در حضور اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 تولید می شود، ولی می تواند با مصرف شدن غذاها نیز برای بدن تامین شود.
     اسید چرب امگا-9 با کاهش دادن سطح کلسترول، قند و تری گلیسریدهای خون، به جلوگیری از وقوع بیماری های قلبی و ابتلا به دیابت کمک می کند. این اسید چرب ارزشمند که در روغن دانه کتان به وفور یافت می شود، با ممانعت از رسوب چربی در دیواره شریان ها، از انسداد عروق و بروز بیماری های قلبی مثل سکته قلبی جلوگیری می کند.
     اسید چرب امگا-9 حاوی موادی است که اثر ایکوزانوئیدهای ( Eicosanoids ) غیر سودمند و مضر را در بدن خنثی می کند. گفته شده است که امگا-9 موجب افزایش فرآیند یادگیری در دوران بلوغ در جوانان، تاخیر در پدیده پیری و جلوگیری از سرطان می شود. 
     بدن انسان در حد اندکی قادر است، از زنجیره 18 کربنی ALA، فقط زنجیره 20 کربنی EPA و زنجیره 22 کربنی DHA را ب
سازد ( درباره اسید چرب امگا-9 ) روغن زیتون، آجیل ها، فندق، بادام، آووکادو، بادام زمینی، کنجد، شاه بلوط، روغن ماهی، روغن کانولا ( کلزا ) از منابع گیاهی و جانوری مفید و در دسترس اسید چرب امگا-9 در طبیعت هستند.
     یکی از مکمل های ارزشمند که حاوی مقدار زیادی از اسید چرب امگا-9 است، مکمل آرکتیک-سی فوراور آمریکا است ( Forever Arctic-sea ). این مکمل از ماهی های اقیانوس های سرد تهیه می شود.