آشنایی با ویژگی اسیدهای چرب Omega-3 Fatty Acids

  ویژگی اسیدهای چرب امگا-3
      خانواده اسیدهای چرب امگا-3 شامل سه اسید چرب ضروری اشباع نشده است:

  • ایکوزا پنتائنوئیک اسید ( EPA ) Eicosapentaenoic acid                      
  • آلفا لینولنیک اسید ( ALA ) Alpha Linolenic acid: در این اسیدهای چرب، پیوند دوگانه سیر نشده ای، بین سومین و چهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته است. با آنکه این اسیدهای چرب برای تنظیم بسیاری از اعمال و فعالیت های بدن ضروری هستند ولی در بدن انسان ساخته نمی شوند، چون بدن توانایی تولید کربن غیر اشباع (n-3) را از مولکول های دیگر ندارد.
  • دوکوزا هگزائنوئیک اسید ( DHA ) Docosahexaenoic acid  
          DHA و EPA هر دو از اسیدهای چرب ضروری هستند و برای بهبود عملکرد و سلامت مغز، قلب و عروق اهمیت دارند. در روغن دانه کتان و روغن ماهی وجود دارند. لوبیا و گردو نیز اسیدهای چرب امگا-3 را در خود دارند. اسیدهای چرب امگا-3 دارای موادی شیمیایی در خود هستند که می توانند ایکوزانوئیدهای ( Eicosanoids ) مضر را بلوکه کنند. این مواد مضر از اکسیداسیون اسیدهای چرب 20 کربنه غیر اشباع تولید می شوند.
          روغن دانه کتان و کاملینا ( Camelina ) علاوه بر داشتن مقدار زیاد امگا-3، حاوی ماده لیگنا ( Ligna ) هم هستند. این ماده خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. انواع مختلف اسیدهای چرب امگا-3 برای سلامت و عملکرد صحیح مغز، چشم ها، قلب و سیستم عصبی نقش مهمی دارند. اسید چرب DHA همراه با پیر شدن افراد، ریسک زوال ذهن را در آنها کاهش می دهد.
          یکی از مکمل های خوراکی ممتاز موجود در جهان مکمل Arctic-sea متعلق به کمپانی فوراور آمریکا است
          مطالعه مقالات زیر به شما توصیه می شود ( درباره ویژگی اسیدهای چرب امگا-3 ):      
  • عملکرد اسیدهای چرب امگا در بدن انسان
  • اهمیت تعادل میان اسیدهای چرب امگا 3-6-9 در بدن